• Archief BDUmedia

‘Spoortunnel Kerkweg noodzakelijk’

EDE Voor de bereikbaarheid van Ede-Zuid is het van groot belang dat er een tunnel komt bij de Kerkweg. Dat stellen Democratische Kiezers Ede (DKE) en D66 naar aanleiding van het Ecorys-onderzoek naar nut en noodzaak.

Begin november is het rapport over de nut en noodzaak van een wijk-wijk autotunnel ter hoogte van Kerkweg opgeleverd. Het rapport laat zien dat een autoverbinding tussen noord en zuid bij de Kerkweg een belangrijke functie vervult. De spoorwegovergang wordt dagelijks meer dan 6.000 keer gebruikt en vormt daarmee een onmisbare schakel tussen de wijken.

VERBINDING Zonder tunnel is het vooruitzicht dat de overweg dicht gaat. ,,Het onderzoek laat zien dat verdwijning van deze verbinding de bereikbaarheid verslechtert. De overgang maakt nu onderdeel uit van een veelgebruikte route van Ede-Zuid naar het centrum. Daarom is het opmerkelijk dat de verbinding met het centrum buiten beschouwing is gelaten in het onderzoek. Dit vertekent het beeld flink. Als je dit meeneemt, is het belang van deze verbinding nog groter", zegt DKE-fractievoorzitter Rasit Görgülü.

Voor de partijen DKE en D66 is het duidelijk dat een noord-zuidverbinding ter hoogte van Kerkweg sociaal, economisch en maatschappelijk een noodzaak is. D66-fractievoorzitter Stephan Neijenhuis: ,,Ede-Zuid verdient het volgens onze partijen om zonder omweg verbonden te blijven met de rest van Ede. Wij werken samen tegen sluiting van de overweg en vóór een tunnel."

Het Ecorys-rapport benoemt ook het belang van een tunnel voor de plaatselijke economie. Ede-Zuid kent veel bedrijvigheid. Het rapport waarschuwt volgens de partijen terecht voor de negatieve effecten op de omzet van deze bedrijven als de overweg dichtgaat. Daarom is een alternatieve spoortunnel van groot belang voor winkeliers bij de Spindop of aan de Kerkweg.

FIETSTUNNEL Een jaar of vijf geleden besloot de Edese gemeenteraad om te kiezen voor een nieuwe autotunnel die de Hakselseweg met de Frankeneng verbindt, plus apart daarvan een grote fietstunnel iets verder oostelijk richtuing Kerkweg. Deze zijn intussen aangelegd. De politiek hield een slag om de arm en zou in 2018 beslissen of er ook nog een autotunnel pal naast de fietstunnel zou komen voor wijk-wijkverkeer. Dit met het oog op sluiting van de spoorwegovergang in de Kerkweg, iets wat ProRail onverbiddelijk gaat doen. Die actie zal 2020 plaatsvinden, maar nu is de politieke discussie opgelaaid of dit in dat jaar wel moet gebeuren, omdat er over ruim een jaar nog geen nieuwe extra autotunnel gebouwd kan zijn. Bovendien is het nog maar de vraag of die beslissing wordt genomen. D66 en DKE geven in elk geval reeds hun mening aan de hand van de resultaten van het rapport.