Kimberley Bos traint zich suf in de zomer

Inmiddels is het lekker zomers in Nederland. Alle scholen zijn dicht en iedereen geniet van de mooie lange zomeravonden. Ook ik zelf kan er lekker van genieten. Na een lange dag trainen relaxen in de tuin met een lekkere kop thee erbij. Heerlijk. Maar overdag wordt er hard gewerkt, want als wintersporter train je niet alleen in de winter. In de zomer wordt er fysiek getraind. Deze blog geef ik jullie een inkijkje in hoe mijn trainingsweek eruit ziet. Kun je niet wachten, kijk dan snel de vlog bij deze blog. Daarin wordt al een mooi beeld geschetst.

Mijn trainingsweek bestaat uit diverse trainingen die bedoeld zijn om mij fysiek sterker te maken. Ik train dus mijn spieren om sterker te worden en sneller te kunnen bewegen. Dit alles om te zorgen dat ik komend jaar weer een tiende harder kan lopen op de start. Weet u nog wel, dat rennen met de slee en erop springen bovenaan de bobsleebaan. Mocht u het even niet voor de geest kunnen halen, vind u hier een filmpje: Start Whistler.

Op de maandag start ik mijn week met een lekker zware krachttraining. Hierin is het doel de spieren sterker te maken. Ik reis hiervoor speciaal naar het nationale trainingscentrum Papendal. Daar train ik samen met een aantal atletiek toppers waaronder Eva Hovenkamp, die een aantal van jullie ook wel kennen. Na een hele boel gewichten getild te hebben, sommige trainingen wel meer dan 5000 kilo in het totaal, is het tijd om nog even wat te eten op Papendal, want voeding na het sporten is belangrijk. Daarna is het herstellen voor de volgende dag.

Op dinsdag reis ik naar Amsterdam om daar de snelheid te trainen op de atletiekbaan in het Olympisch Stadion. Onder begeleiding van mijn coach Urta Rozenstruik train ik dan puur op de sprint. Dit kunnen gewoon vlakke sprintjes zijn, maar ook lopen met verzwaring door een slee te trekken bijvoorbeeld. Accent in deze training ligt echt op de snelheid die nodig is om mijn eigen slee te duwen op de baan.

Op woensdag reis ik weer naar Papendal voor mijn tweede krachttraining. In mijn krachttraining doe ik alles met losse gewichten, halters en dumbells. Voor geïnteresseerde die wat meer van krachttraining afweten, de basis oefeningen die ik veel doe zijn: squatten, deadlift, (hang)cleans, bench press, bench pull. Mocht je geen idee hebben waar ik het nu over heb, of nieuwsgierig hoe het eruit ziet. In de vlog bij deze blog krijg je een mooi beeld van de training.

Op donderdag ben ik opnieuw op de atletiekbaan te vinden. Ditmaal voor een explosieve training, waarin sprongen en lopen gecombineerd worden. Wat ook weer zijn bedrage levert aan de start met de slee uiteindelijk.

Op vrijdag heb ik een rustige trainingsdag met core en balans trainen. Hierin worden veel buikspieren getraind worden, maar aandacht besteed aan het stretchen en losmaken van de spieren. Ook erg belangrijk na vier intensieve trainingsdagen.

Op zaterdag is het dan eindelijk tijd om weer eens op de slee te liggen. In Harderwijk kan ik alle dingen die ik getraind heb afgelopen week, toepassen op het starten met de slee zelf. Alles staat dus in het teken om die eerste vijftig meter zo goed mogelijk te krijgen. Zodat ik van de winter de snelste dames van het veld kan bijhouden en liever zelfs nog iets sneller loop dan zij uiteraard.

Dan is er nog één dag over in de week, de zondag. Dat is voor mij een rustdag. Geen zware training even lekker bijkomen van de week. Een dag waarop ik rustig mijn ding doe. Zoals een blog schrijven voor jullie bijvoorbeeld.

Topsporter Kimberley Bos (kimberleybos.nl) uit Ede gaat voor deelname aan de Olympische Winterspelen in 2018. Ze houdt voor Ede Stad.nl een blog bij over haar topsportleven.