• Mathilde van Ravensberg

'Verlengde Maanderweg wordt fietsstraat'

EDE De Verlengde Maanderweg in Ede wordt mogelijk een fietsstraat. Auto's zijn 'te gast' en moeten achter de fietsers blijven. Ondernemers en omwonenden zijn niet blij. 

Mathilde van Ravensberg

Dat de Verlengde Maanderweg op de schop moet, is zeker. De gaten vallen af en toe spontaan in de weg en de riolering is toe aan groot onderhoud. De aanpak staat voor 2018 op de agenda. De gemeente Ede neemt een herinrichting direct mee. ,,Een mooie kans om de straat verkeersveiliger te maken en meer ruimte te maken voor fietsers, parkeren, groen of andere zaken", aldus een woordvoerder. Uit het in 2016 vastgestelde Fietsplan van de gemeente Ede blijkt dat de Verlengde Maanderweg onderdeel is van een studie naar meerdere fietsstraten in Ede. In november 2017 presenteerde een gemeentelijk projectteam twee opties aan de aanwezige omwonenden: een fietsstraat eenrichting of een fietsstraat tweerichting. De woordvoerder zegt dat de ideeën voor de herinrichting van de weg opgehaald zijn in de buurt en niets staat nog vast. ,,De huidige plannen zijn schetsen. Over een ding was bijna iedereen het eens: de hoge snelheid van het autoverkeer is een zorg."

 

ONLOGISCH Na twee meedenkavonden in september en november 2017 is bij ondernemers en omwonenden geen gevoel van inspraak blijven hangen, zo blijkt uit een rondje door de buurt. ,,Vanaf het begin was er een plan en dat is niet gewijzigd ondanks de ideeën die omwonenden hebben geopperd", vertelt Hans van de Bunt van autobedrijf Kroon.

,,Die fietsstraat gaat er komen. Daar wordt gewoon naartoe gepraat." Omwonende Elly Gravendeel woont al 47 jaar aan de Verlengde Maanderweg en vindt dat er niet zo intensief wordt gefietst over de weg. Een fietsstraat is volgens haar onlogisch. ,,De weg is mooi overzichtelijk. Er gebeuren nooit ongelukken. Het is een belangrijke ontsluitingsweg voor de buurt. De huidige indeling kan zo blijven, een fietsverbinding kan beter door het Beatrixpark." Ze vindt alleen de kruisingen met de Kamperfoelieweg en de Kerkweg gevaarlijk omdat daar veel scholieren de weg oversteken richting Marnix en Het Streek. Ze wijst ook op het Eerstelijnscentrum Beatrixpark. Hier rijden hulpdiensten af en aan. Hun enige snelle uitvalsweg is via de Verlengde Maanderweg." 

 

SLECHT John van Ginkel van de gelijknamige interieurzaak krijgt iedere dinsdag en donderdag een vrachtwagencombinatie voor de deur. ,,Vrachtauto's moeten straks een kilometer achter de fietsers blijven. Dat is vragen om problemen", zegt hij. Daarnaast is zijn winkel gebaat bij toegankelijkheid met de auto. ,,Mijn klanten moeten makkelijk voor de deur kunnen komen. Als de weg eenrichting wordt, kan ik wel opdoeken. En de gemeente heeft me ook al weggejaagd van de Maanderweg." Deze straat werd acht jaar geleden afgesloten voor autoverkeer.

Ook Gerie Peperkamp van de modelbouwwinkel is boos. ,,Ondernemers hebben een pand gekocht vanwege de bereikbaarheid. Ik heb mijn bedrijfje door de kredietcrisis kunnen loodsen en dan word je vervolgens op deze manier beperkt. Daarbij is de informatievoorziening vanuit de gemeente slecht. Ik heb via anderen moeten horen dat er meedenkavonden waren. Dit plan wordt ons gewoon door de strot gedrukt."

De gemeente Ede geeft aan dat er op dinsdag 13 februari een inloopavond is voor de buurt, waarbij twee varianten voor de weg worden gepresenteerd. Aan de hand van de reacties wordt daarna gekozen.