• Wouter van Dijk

Toch toilet in nieuwe Valleitrein

EDE De drie nieuwe Valleitreinen die binnenkort besteld worden voor vervoer op de Valleilijn tussen Amersfoort, Barneveld en Ede, krijgen toch een toilet aan boord. Dat heeft de provincie Gelderland besloten. De toiletten moeten ook zo gauw mogelijk in gebruik genomen kunnen worden.

Wouter van Dijk

Dat meldt gedeputeerde Conny Bieze in een brief aan de Provinciale Staten. Daarmee reageert ze op een eerder pleidooi van de fracties van SP, 50Plus en de Partij voor de Dieren, die het liefst wc's zien, nu er toch nieuwe treinen besteld gaan worden. ,,Reizigers stellen de komst van toiletten in de trein zeer op prijs, daar willen we aan tegemoetkomen.'' De provincie praat met vervoerder Connexxion nu over de bestelling van de nieuwe treinstellen, de verwachting is dat deze over twee jaar op het spoor rijden.

Op dit moment is de provincie nog niet verplicht toiletten in de trein te hebben, die verplichting geldt vanaf 2021. Eén van de treinen die nu op het tracé rijden, beschikt over een toilet. Daarvan zit de deur nog op slot, omdat de benodigde infrastructuur zoals een schoonmaakinstallatie in Amersfoort nog niet bestaat. Zodra alle benodigde aanpassingen gereed zijn, moeten straks de vier treinstellen (de bestaande plus de drie nieuwe) met opengestelde toiletten gaan rijden, stelt de provincie.

Eerder was er nog sprake van dat de toiletten wel ingebouwd zouden worden, maar tot 2021 nog niet gebruikt konden worden. Dit om de eenduidigheid voor de reiziger helder te houden. ,,Reizers zullen er echter prijs op stellen dat als er een toilet in de trein zit, dat zij dit ook meteen kunnen gebruiken'', aldus Bieze nu. Er rijden daardoor over twee jaar op de Valleilijn straks treinen mét en treinen zonder toilet rond. ,,Daarover worden de reizigers door de vervoerder tijdig geïnformeerd.''

De installatie in Amersfoort kost eenmalig 200.000 euro. Daar komt per treinstel jaarlijks 90.000 euro aan kosten in schoonmaak en onderhoud bij, plus de eenmalige kosten voor het inbouwen van de toiletten. Die kosten zijn nu nog niet bekend.

De extra treinstellen zijn vooral nodig vanwege toenemende drukte in de ochtendspits op de Valleilijn, zo meldde vervoerder Connexxion eerder in deze krant.

Reizigersorganisatie Rover pleit al langere tijd voor toiletten in treinen, evenals de actiegroep Treinen Met Toilet. ,,Toiletloze treinen maken het openbaar vervoer voor vel mensen fors minder toegankelijk'', aldus Rover eerder in deze krant. Het zijn met name ouderen, gezinnen met kleine kinderen, zwangere vrouwen en mensen met blaasproblemen die daar volgens Rover belang aan hechten.