• Mathilde van Ravensberg

Kunstwerkjes op afvalpapier

EDE Een portret op een kartonnen bekertje, of een stilleven op het labeltje van een theezakje. Ingrid Vermeer uit Ede maakt tekeningen op verpakkingsmaterialen. In het kader van haar project '100daysofdrawingonfoundstuff' kan alles, zelfs het deksel van een sardientjesblik.

Mathilde van Ravensberg

In haar huiskamer prijkt een prachtig portret van haar zo geliefde woning, in de Kolkakkerbuurt. Het is geschilderd op een bruin stuk karton dat zat tussen een nieuwe dekbedhoes. De 45-jarige Edese studeerde af aan de kunstacademie in Utrecht in de richting grafisch ontwerper en had jarenlang een ontwerpbureau in dezelfde stad. Totdat het vanwege haar gezondheid niet langer meer ging.

Vermeer zit vanaf haar negentiende in een rolstoel met een dwarslaesie als gevolg van een ongeluk. Ze verruilde Utrecht voor Ede en hoewel ze nog dagelijks worstelt met haar fysieke grenzen, is haar creativiteit grenzeloos. Wat ze kan vanuit de stoel, probeert ze of pakt ze aan. Zo schreef ze boeken, fotografeert en sinds twee jaar polijst ze haar talent voor tekenen. Een passie die lange tijd ondergeschoven was, maar er vroeger al in zat.

 

POST-IT ,,Als kind tekende ik al graag, maakte bijvoorbeeld stripboekjes", vertelt ze. Vermeer ontdekte op internet Sketchbookskool.com en volgt nu online tekencursussen. De reacties op haar tekeningen, die ze aanvankelijk voorzichtig plaatste in een besloten community op Facebook, zijn positief. Dat overtuigde haar om in april 2016 mee te gaan in de uitdaging die inmiddels wereldwijd mensen in beweging zet: '100days of'. Honderd dagen van jezelf uitdagen in creativiteit.

,,Dit vond ik een leuke manier om mezelf te oefenen in het tekenen", vertelt Vermeer. ,,Maar ik wilde de lat niet te hoog leggen en begon met het kleinste papiertje dat ik kende, een Post-it briefje. En ik gaf mezelf de opdracht mensen te gaan tekenen." Honderd dagen lang maakte ze iedere dag een kunstwerkje op een Post-it briefje. Ze tekende gezichten met pen, oefende met schaduwen, maakte portretjes in een lijn 'goed om los te komen van je perfectionisme' en schilderde ragfijne miniatuurtjes.

Foto's van de tekeningen postte ze steevast op Instagram. ,,Toen de honderd dagen voorbij waren, wilde ik nog niet stoppen." Vermeer maakte er uiteindelijk 365 dagen van. Alle Post-it portretjes zijn te zien op https://365daysofpostitpeople.wordpress.com

 

UITDAGING Gelukkig zweeg hier de penseel niet. De Edese is in juli van dit jaar een nieuwe uitdaging aangegaan: 100daysofdrawingonfoundstuff. ,,Vanuit de kleine gele vierkantjes wilde ik nu iets breeds." En dat werd heel breed, want de tekenares laat zich nu leiden door al het verpakkingsmateriaal dat ze tegenkomt. ,,Het is telkens spelen met het materiaal, de verhoudingen, de structuur en soms met de bedrukking die al op het verpakkingsmateriaal staat." Inmiddels is ze bij dag 17 en staat voor vandaag de bovenkant van een sardientjesblik op de planning.

Benieuwd hoe dat is geworden? Ingrid Vermeer is te volgen via Instagram: @ingridvermeer. Vers van de pers is een samenwerking met Boost Conceptstore in Ede. Vijftig van haar Post-it tekeningen zijn daar te koop op groot formaat. En van vier van de allerleukste Post-it's zijn ansichtkaarten gemaakt.