• GoogleMaps

Ingezonden brief: Herinrichting Verlengde Maanderweg

EDE Hierbij mijn visie als ondernemer in de detailhandel op de herinrichting van de Verlengde Maanderweg.

Sinds 1997 ben ik trots eigenaar van het woon winkelpand op nummer 85-87. Ik heb daar sinds 1999 een modelbouwwinkel. Sinds die tijd zijn er zware problemen met het riool. De gaten vallen spontaan in de weg. Actie wordt daarom te laat ondernomen.

Verdere problemen op de weg? Naar mijn mening weinig. Het is altijd een aanvoerweg naar het centrum geweest, en daar is de bouw ook naar. Dus een lange rechte weg van industrieterrein naar centrum.

De weg is overzichtelijk maar enigszins vervallen door gebrek aan onderhoud aan riolering en groenvoorziening. Er gebeuren naar mijn mening geen superzware ongelukken, er wordt op sommige plekken wel hard gereden. Fietsers rijden grotendeels door het Beatrixpark, vooral nú met het fietstunneltje. Iedereen die woont of werkt aan de Verlengde Maanderweg weet dat het een ietwat drukke doorgaande weg is.

Wat zou er moeten gebeuren: Het trottoir en de weg weer gangbaar maken, en misschien een paar drempels erbij op de goede plaatsen om de snelheid eruit te halen. Dit is ook aan het begin van de weg bij de tunnel naar het industrieterrein heel goed gedaan.

WAAROM De gemeente wil echter van de weg een fietspad maken, misschien zelfs wel eenrichtingsverkeer. Omdat er bewoners zijn die een auto hebben, moet er ook nog een vierwieler overheen kunnen. WAAROM??? We hebben nu eindelijk onze ontsluiting van de wijk terug door de tunnel, en hoeven niet meer kilometers milieuvervuilend om te rijden. Vervolgens rijden er blijkbaar teveel auto's. Wat trouwens door de jaren heen behoorlijk is verminderd, en dat moet nu gehalveerd worden. Nogmaals waarom?? Die auto's moeten dan weer omrijden, of door de wijk heen slalommen. Wordt het dan veiliger of milieuvriendelijker? Ik denk van niet.

Oh ja, en dan zijn er ook nog de ondernemers. Die hebben hun pand gekocht of gehuurd omdat de bereikbaarheid goed was op die plek. Ik denk dat er maar weinig zijn die blij zijn met deze plannen.

In het geval van éénrichtingsverkeer wordt de bereikbaarheid met de helft beperkt. Wat denkt u van de bevoorrading? De meeste bedrijven worden bevoorraad door zware vrachtwagens. Ziet u deze al honderden meters over het fietspad manoeuvreren? Wat denkt u over de dode hoek in combinatie met de fietsers, bij het zoeken naar een parkeerplaats om te lossen? U neemt wel een risico als gemeente.

Verder hebben we ook nog de hulpdiensten. Nét voor de kerst was er iemand van de brandweer in de winkel, en die had het erover dat het éénrichtingsverkeer zou worden en dat ze daar bij de hulpdiensten niet zo blij mee waren omdat de situatie er niet veiliger op werd. Is het besluit dan al genomen?

Nee, ik ben niet blij met de voorgestelde plannen. Heb ik mijn bedrijfje door de kredietcrisis kunnen loodsen, wordt je vervolgens op deze manier beperkt. Ik hoop van harte dat de weg tweerichtingsverkeer zal kunnen verwerken, en dat de veiligheid gehandhaafd blijft. Waarom er zoveel minder auto's op deze weg mogen, maar dan vervolgens door de wijk zouden moeten zwerven heeft niemand me nog uit kunnen leggen. Subsidiekwestie misschien?

Gerie Peperkamp

Verlengde Maanderweg, Ede