• Pianist Saleem Ashkar speelt op zaterdag 1 december pianoklassiekers van Beethoven en Debussy.

    Luidmila Jermies

Uniek pianorecital in Edesche Concertzaal

EDE ,,Het pianorecital van Saleem Ashkar op zaterdag 1 december is al bij voorbaat uniek. Zelden is de Israëlisch-Palestijnse pianist in Nederland te horen. Daarom is het des te uitzonderlijker dat hij voor de Bösendorfer Imperial van de Edesche Concertzaal een uitzondering maakt. Ashkar laat met twee pianosonates van Beethoven en het eerste boek 'Préludes' van Debussy twee verschillende kanten van zijn muzikale persoonlijkheid horen." Aan het woord is Jan-Willem van Ree van de Edesche Concertzaal.

Hij vervolgt: ,,De levensloop van Palestijns-Israëlische pianist Saleem Ashkar klinkt bijna als een sprookje. Hij groeit op in een gezin van niet-musici. Bij toeval komt er een piano in huis. De jonge Saleem raakt verslingerd aan het instrument en ontpopt zich tot een van de belangrijkste pianisten van zijn generatie. Op 22-jarige leeftijd debuteerde hij in Carnegie Hall en speelt sindsdien recitals op de belangrijke concertpodia en maakt opnames voor gerenommeerde cd-labels als EMI en Decca. Toch was zijn weg geen geëffend pad naar succes."

KLEIN WONDER ,,Als Palestijn muziekles krijgen in Israël was niet onmogelijk, maar wel gecompliceerd", valt Ashkar direct met de deur in huis. ,,Ik groeide op in Nazareth. Daar kon ik voor de piano niet terecht. In de stad hoorde je vooral Arabische klassieke muziek en pop, maar geen Beethoven. Niemand speelde er piano en pianoleraren waren er al helemaal niet. Dat ik überhaupt in contact kwam met de piano is een klein wonder."

Toen vader en moeder Ashkar merkten dat het pianospelen voor de jonge Ashkar menens was, steunden ze hem waar ze konden. Saleem Ashkar: ,,Ik dreef mijn ouders gek om pianoles te krijgen. Mijn vader ging ondertussen op zoek naar langspeelplaten en al snel klonken klassieke walsen en muziek van Tsjaikovski bij ons door de woonkamer. Zelf leerde ik Hebreeuws, zodat ik in Jeruzalem naar de muziekschool kon." Hoewel Saleem van christelijk-Palestijnse afkomst is, belemmerde hem dat niet zijn draai in Israël te vinden. ,,Ik heb veel Israëliërs leren kennen die me met open armen ontvingen. Het was niet altijd makkelijk, maar achteraf ervaar ik het als een mooie tijd."

BEETHOVEN Al sinds zijn jonge jaren voelt Saleem Ahskar zich verbonden met de muziek van Beethoven. In de Edesche Concertzaal klinkt het resultaat van deze intense omgang met Beethovens muziek. Wat hem zo aanspreekt in Beethoven? ,,Ik denk dat het de eindeloze diepte is; het feit dat het altijd dieper en groter aanvoelt dan jezelf. Natuurlijk geldt dat ook voor Brahms en Mozart en alle grote componisten, maar ik denk dat bij Beethoven die expressie nog intenser is."

Tegenover Beethovens pianistische intensiteit staan de serene en kleurrijke 'Préludes' van Debussy. Het zijn muzikale bouwwerken die verwijzen naar de mythologie (zoals 'La cathédrale engloutie'), de schilderkunst, de literatuur en de natuur. ,,Daarin schildert de componist met klank, maar in elke prelude weer op een andere manier", vindt de pianist. Het is muziek die vaak leuke gesprekken oplevert tussen Saleem en zijn kinderen. ,,Het is interessant hoe kinderen daarop reageren. Hun associaties zijn fris. Niets staat nog tussen hen en deze muziek. Ik hoop dat ze dat kunnen vasthouden."

Kaarten bestellen kan via tickets.edescheconcertzaal.nl of bij de verkooppunten in Ede: Boekhandel Het Paard van Troje, Boekhandel Frits Hardeman, of vooraf aan de zaal. Verkooppunt in Bennekom: Bruna. Verkooppunt in Veenendaal: De Rank. Verkooppunt in Wageningen: Theater Junushoff.