• Klarinettist Arno Piters en leden van het Koninklijk Concertgebouworkest spelen op 26 januari Mozarts Klarinetkwintet.

    Marnix Meulmeester

Mozarts Klarinetkwintet in Concertzaal

EDE ,,Echt, je instrument heeft zo'n zachte en mooie toon dat niemand met een hart het kan weerstaan." Deze woorden schreef Mozart aan klarinettist en vriend Anton Stadler. Mozart was lyrisch over de klarinet. Geen wonder dat hij een aantal van zijn mooiste stukken speciaal voor dit instrument schreef. Klarinettist Arno Piters en zijn collega's van het Koninklijk Concertgebouworkest spelen op zaterdag 26 januari Mozarts 'Klarinetkwintet' in de Edesche Concertzaal.

Weinig blaasinstrumenten mengen zo mooi met de klank van strijkers als de klarinet. Mozart was een van de eersten die dat ontdekte. Zijn 'Klarinetkwintet' uit 1789 behoort nog altijd tot de mooiste klassieke muziek. Voor de 'Hart & Ziel Lijst 2017' stemden Radio 4-luisteraars massaal op Mozarts meesterwerk.

SCHUMANNS 'FANTASIESTÜCKE Naast muziek van Mozart klinken op 26 januari nog twee andere adembenemende stukken, die de musici letterlijk op het lijf zijn geschreven. Net als Mozart hield Robert Schumann van de donkere kleuren van de klarinet. Zijn in 1849 voltooide 'Fantasiestücke' voor klarinet en piano behoren tot het ijzeren repertoire. Fantasierijk zijn deze 'Fantasiestücke' zeker, let maar op de vele stemmingswisselingen in de muziek. Speciaal voor Arno Piters maakte de Nederlandse componist Geert van Keulen van Schumanns duostuk een bewerking voor klarinet en strijkkwartet.

LIEVELINGSINSTRUMENT Ook het 'Clarinet Quintet' van Tristan Keuris heeft alles met het Koninklijk Concertgebouworkest te maken. Keuris componeerde zijn 'Clarinet Quintet' (1988) ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van het Concertgebouw. Hij schreef het speciaal voor de toenmalige soloklarinettist van het Concertgebouworkest George Pieterson. In dit stuk is goed te horen dat de klarinet Keuris' lievelingsinstrument was. Vanuit lange melodieën ontvouwt zich een totaal eigen klankwereld. Maar de traditie is nooit ver weg. De opbouw van Keuris' 'Clarinet Quintet' en de dialogen tussen klarinet en strijkkwartet brengen je in gedachten naar muziek van Mozart en Schumann.

KAMERMUZIEK Binnen het Koninklijk Concertgebouworkest is veel ruimte voor kamermuziek. ,,Dat is belangrijk, zeker voor de strijkers", vertelt Arno Piters. "Die staan er, anders dan in het orkest, in hun eentje helemaal alleen voor; elk detail hoor je. Kamermuziek komt het samenspel van het hele orkest ten goede, want je moet enorm goed letten op wat er om je heen gebeurt. En dan maakt het eigenlijk niet uit met wie je samen speelt, want iedereen speelt de sterren van de hemel. Daarom vind ik het zo geweldig om samen het programma met de schitterende kwintetten van Mozart en Keuris te doen!"

ORKEST VAN DE 18E EEUW Het wereldberoemde Nederlandse Orkest van de Achttiende Eeuw komt op dinsdag 12 maart voor een uniek concert naar de Edesche Concertzaal. Samen met en onder leiding van de fabelachtige Belgische barokcellist Roel Dieltiens nemen de strijkers van dit toporkest het publiek mee naar de muzikale wereld van Carl Philipp Emanuel Bach en Felix Mendelssohn.

KAARTEN Bestel kaarten voor het Koninklijk Concertgebouworkest en het Orkest van de Achttiende Eeuw via tickets.edescheconcertzaal.nl of bij de verkooppunten in Ede: Boekhandel Het Paard van Troje, Boekhandel Frits Hardeman, of vooraf aan de zaal. Verkooppunt in Bennekom: Bruna. Verkooppunt in Veenendaal: De Rank. Verkooppunt in Wageningen: Theater Junushoff. Kinderen tot 18 jaar gratis. Studenten 12,50 euro. De concerten duren van 20.00 tot circa 22.00 uur.