• Beleef Liza Ferschtman, één van Nederlands grootste violisten, op donderdag 23 februari in de Edesche Concert zaal.

    Marco Borggreve

Liza Ferschtman in Edesche Concertzaal

EDE Een koningskoppel worden ze genoemd, violiste Liza Ferschtman en pianist Roman Rabinovich. Geen wonder, want Liza Ferschtman is een van de meest geliefde violistes van dit moment. Over wat haar spel zo bijzonder maakt, vertelt de Volkskrant: ,,Ferschtman begon te spelen, zacht en bezwerend, met een toon die je dwingt mee te gaan in de vioollijn." Deze ervaring is op donderdag 21 februari vanaf 20.00 uur mee te maken in de Edesche Concertzaal.

In rap tempo veroveren violiste Liza Ferschtman en pianist Roman Rabinovich de internationale concertpodia. ,,Een schitterende combinatie", noemde de Britse kwaliteitskrant 'The Independent' dit koningskoppel. ,,Ferschtmans grip op textuur en kleur is buitengewoon, terwijl Rabinovich met zijn verfijnde spel de meest subtiele stemmingsveranderingen in de muziek weet te vatten."

JEUGDHERINNERINGEN Al vroeg werd de basis gelegd voor Liza's indrukwekkende carrière. Als dochter van de Russische pianiste Milla Baslawskaja en cellist Dmitri Ferschtman kreeg de jonge Liza klassieke muziek met de paplepel ingegoten. Over haar vroegste herinneringen vertelt ze: ,,Ik herinner me dat ik onder de vleugel zat wanneer mijn ouders aan het repeteren waren. Boven stond ook een piano. Als mijn zus daarop aan het studeren was, leek het wel alsof er uit alle kamers muziek kwam."

Sinds Liza Ferschtman de Nederlandse Muziekprijs in 2006 won, staat ze internationaal in het middelpunt van de belangstelling. Wereldwijd soleert ze in de grote zalen bij gerenommeerde orkesten en beroemde dirigenten. Ook is ze regelmatig in kleinere zalen te vinden als toegewijd kamermusicus.

HAPSNAP-WERELD In de Edesche Concertzaal speelt Ferschtman een collectie van stukken waar de violiste een persoonlijke band mee heeft, zoals de Beethovens 'Tiende Vioolsonate' en de 'Eerste Vioolsonate' van Bartók. ,,Ik noem deze stukken wel eens gekscherend muziek van de 'serieuze lange baarden', omdat het nogal diepzinnige stukken zijn", vertelt de violiste. ,,Zwaarte en diepte kan geen kwaad in deze snelle hapsnap-wereld." Bartóks 'Eerste Vioolsonate' (1921) was het idee van Liza's duopartner, pianist Roman Rabinovich. ,,Dat is typisch zo'n diepzinnig werk, maar door de muziek heel verhalend te spelen, weten we zeker dat ook dit stuk zich kan openen. Eigenlijk is het gewoon een grote romantische vioolsonate, maar dan verstopt achter dikke lagen."

Naast de stukken van Beethoven en Bartók spelen Ferschtman en Rabinovich ook een bijzondere versie van Sjostakovitsj' 'Preludes', op. 34 voor piano en viool.

Jan-Willem van Ree van de Edesche Concertzaal: ,,Het is muziek die uitstekend klinkt op Liza's historische Guarneri del Gesù-viool uit 1742. Dit instrument heeft alles ze in een viool zoekt." Ferschtman: ,,Er was een periode dat ik erg onder de indruk was van de altviool, maar mensen in mijn omgeving vonden dat de altviool minder bij mijn persoonlijkheid aansloot. Het mooie aan deze Guaneri vind ik de diepere klank, die in de laagte wat op die van een cello lijkt. Tegelijk klinkt deze viool briljant in de hoogte, waardoor je er echt op kunt 'zingen'. Bovendien is het een temperamentvol instrument. Oudere instrumenten hebben soms hun nukken, net als mensen. Maar dat is ook de charme, je blijft steeds nieuwe dingen ontdekken."

Kaarten bestellen kan via tickets.edescheconcertzaal.nl of bij de verkooppunten in Ede: Boekhandel Het Paard van Troje, Boekhandel Frits Hardeman, of vooraf aan de zaal. Verkooppunt in Bennekom: Bruna. Verkooppunt in Veenendaal: De Rank. Verkooppunt in Wageningen: Theater Junushoff. Kinderen tot 18 jaar gratis entree.