• Christian Poltéra met Ronald Brautigam in de concertzaal.

    Neda Navaee

Cello van Stradivari in Ede

EDE Spelen op de beroemdste cello ter wereld: die eer is voorbehouden aan de allerbeste musici. Christian Poltéra is sinds 2012 de trotse bespeler van de 'Mara' (1711), een cello van Antonio Stradivari met een enerverend levensverhaal. Op zaterdag 6 oktober speelt hij samen met meesterpianist Ronald Brautigam in de Edesche Concertzaal. Christian Poléra vertelt er alles over in gesprek met redacteur Jordi Kooiman.

Hoe groot de naam Christian Poltéra inmiddels ook is, bekender dan zijn cello zal hij nooit worden. Zes jaar geleden kreeg hij de eer om een topcello uit Stradivari's gouden periode in gebruik te nemen. 'Mara', zoals de fameuze vioolbouwer het instrument doopte, heeft een fascinerend levensverhaal, dat goed gedocumenteerd is.

BRANDEND SCHIP De Duitse schrijver Wolf Wondratschek schreef zelfs een roman over de 'Mara'-cello. In de jaren zestig van de vorige eeuw ging het instrument bijna verloren toen cellist Amadeo Baldovino van het Trio di Trieste het moest achterlaten op een brandend schip. Verbazingwekkend genoeg werd de cello gered. ,,Je voelt die historie als je speelt”, vertelt Poltéra. ,,Dit instrument heeft een lange levensgeschiedenis. Ik mag er nu een tijdje voor zorgen en dan geef ik het weer door aan iemand anders.” Lachend voegt hij toe: ,,Hopelijk overleeft het instrument ons allemaal.”

INDIVIDUELE STEM Karakteristiek aan de Stradivari is, zoals bij alle grote Italiaanse instrumenten, dat het een “sterke, individuele stem” heeft, stelt Poltéra. ,,Je kunt deze cello niets opleggen. Je kunt geen klanken forceren. Als je de stem volgt, ontdek je magie in de klank, een verbluffende rijkheid en helderheid.”

BEETHOVEN-SANDWICH In de Edesche Concertzaal klinkt werk van Beethoven, Saint-Saëns en Brett Dean. In de Beethoven-sandwich van zijn 'Derde' en 'Vijfde Cellosonate' vormt Saint-Saëns' 'Eerste Cellosonate' een mooie vulling, vindt Poltéra. ,,Een sonate die te weinig gespeeld wordt. Saint-Saëns speelde als jonge pianist Beethovens sonates en dat kun je horen. De eerste paar maten denk je: het had Beethoven kunnen zijn.”

MUZIEK UIT AUSTRALIË Ook op het programma staat 'Huntington Eulogy' van de Australische componist Brett Dean. ,,Hij weet mooi en gevoelig te componeren zonder kitscherig of neoromantisch te worden. Brett is zelf altviolist en weet hoe je voor de cello schrijft”, aldus Poltéra. Zijn Beethoven en Saint-Saëns net zo vriendelijk voor cellisten? ,,Saint-Saëns is comfortabel, hij gaat nooit tegen de natuur van het instrument in”, zegt Poltéra. En Beethoven? ,,Beethoven wilde zich niet laten beperken in zijn muzikale ideeën.”

KAARTEN Kaarten kunnen besteld worden via tickets.edescheconcertzaal.nl of bij de verkooppunten in Ede: Boekhandel Het Paard van Troje, Boekhandel Frits Hardeman, of vooraf aan de zaal. Verkooppunt in Bennekom: Bruna. Kinderen tot 18 jaar gratis entree. Studenten betalen 12,50 euro.