• Voormalig artist in residence Nino Gvetadze laat de Bösendorfer Imperial schitteren in Brahms' 'Eerste Pianokwartet'.

    Sarah Wijzenbeek

Beethovens hemelse danklied in Edesche Concertzaal

EDE Muziek vol positieve energie. Zo klinkt het hemelse middendeel van Beethovens 'Vijftiende Strijkkwartet'. ,,Een dankbaar lied van een genezen iemand aan God na een zware ziekte", schreef Beethoven erboven. Verheven klinkt het op zaterdag 9 februari zeker onder de handen van meesterviolist Hugo Ticciati en zijn ensemble O/modernt. ,,Vrolijk en fris", schrijft de internationale muziekpers over deze bevlogen musici.

In de Edesche Concertzaal vormt Beethovens 'Heiliger Dankgesang' op zaterdag 9 februari de perfecte tegenhanger van Brahms' uitbundige 'Eerste Pianokwartet', op. 25. Speciaal voor dit meesterwerk keert pianiste en voormalig artist in residence Nino Gvetadze terug naar de Bösendorfer Imperial.

NIEUWE ENERGIE Beethovens 'Vijftiende Strijkkwartet' op. 132 dankt zijn bijnaam 'Heiliger Dankgesang' aan het verheven langzame deel. Tijdens het componeren was de op dat moment 55-jarige Beethoven ziek geworden, zo ernstig zelfs dat hij er rekening mee hield het er niet levend vanaf te brengen. Gelukkig herstelde Beethoven na enkele weken en kon hij zo het strijkkwartet met nieuwe energie afmaken.

VERHEVEN DANKLIED Hugo Ticciati vertelt: ,,Voor mij is Beethovens 'Heiliger Dankgesang' een van de meest verheven stukken ooit gecomponeerd. In de muziek ervaar je een helende kracht." Ook Brahms' 'Eerste Pianokwartet' zit vol positieve energie. ,,Net als Beethovens 'Heiliger Dankgesang' is Brahms' pianokwartet enorm levensbevestigend. Brahms was een twintiger toen hij het schreef en dat hoor je. De muziek borrelt en bruist van levenslust."

NINO GVETADZE Voor Brahms' Eerste Pianokwartet neemt Hugo de Georgische pianiste Nino Gvetadze mee. Ze spelen regelmatig samen. ,,We ontmoetten elkaar voor het eerst op een festival. Er was zoveel energie tussen ons, dat we besloten om vaker samen te werken."

Over wat Ticciati zo aanspreekt in het spel van Gvetadze vertelt hij: ,,Ze is erg fijngevoelig en heeft ongelooflijk goede oren. Als geen ander kan Nino Gvetadze haar pianoklank volledig laten versmelten met die van strijkinstrumenten." In de Edesche Concertzaal zit dat wel goed. Als voormalig artist in residence kent Nino de Bösendorfer Imperial door en door. Toen maakte ze veel indruk met haar fijnzinnige pianospel. Samen met de O/modernt Soloists van Hugo Ticciati gebeurt dat op zaterdag 9 februari zeker opnieuw.

ORKEST VAN DE 18E EEUW Het wereldberoemde Nederlandse Orkest van de Achttiende Eeuw komt op dinsdag 12 maart voor een uniek concert naar de Edesche Concertzaal. Samen met en onder leiding van de fabelachtige Belgische barokcellist Roel Dieltiens nemen de strijkers van dit toporkest het publiek mee naar de muzikale wereld van Carl Philipp Emanuel Bach en Felix Mendelssohn.

Kaarten bestellen kan via tickets.edescheconcertzaal.nl of bij de verkooppunten in Ede: Boekhandel Het Paard van Troje, Boekhandel Frits Hardeman, of vooraf aan de zaal. Verkooppunt in Bennekom: Bruna. Verkooppunt in Veenendaal: De Rank. Verkooppunt in Wageningen: Theater Junushoff. Kinderen tot 18 jaar gratis entree. Studenten betalen 12,50 euro. De concerten beginnen om 20.00 uur en duren tot omstreeks 22.00 uur.