• HANS FRANZ

Vrees voor uitholling van busvervoer naar dorpen

EDE Reizigersorganisatie Rover maakt zich grote zorgen over de nieuwe aanbesteding voor het regionale busvervoer. Volgend jaar loopt de concessie, die nu in handen is van het bedrijf Syntus, af, en is er kans dat een nieuwe partij het busvervoer op de Veluwe mag overnemen. Gevreesd wordt dat kleine dorpen 's avonds en in het weekend zonder bus komen te zitten.

Danny van Zeggelaar

Nu rijdt in de omgeving naar Ede naar vrijwel elk dorp een fatsoenlijke bus of trein. Alleen Ederveen en Deelen moeten het in de gemeente Ede doen zonder fatsoenlijk openbaar vervoer. Ederveen heeft dan nog wel een zogenoemde buurtbus, gereden door vrijwilligers, maar die rijdt al niet in de avonden en weekenden.

In de nieuwe concessie-eisen van de provincie Gelderland voor de nieuwe busconcessie 'IJssel en Vecht', waar straks ook de huidige concessie 'Veluwe' van onderdeel uitmaakt, zijn vrijwel geen bussen voorgeschreven in de avonduren en de weekenden voor buslijnen naar de dorpen. Ook de stadsdienst in Ede valt in die categorie.

ZONDER BUS De organisatie noemt specifiek Otterlo en Hoenderloo als dorpen die in de toekomst niet meer in de daluren bereikbaar dreigen te zijn met een bus, maar uit het zogenoemde Programma van Eisen van de provincie blijkt dat ook Wekerom en Harskamp zonder bus kunnen komen te zitten vanaf 2020. De provincie Gelderland doet dat vanwege het karige aanbod van reizigers. Op een willekeurige avond is vanaf station Ede-Wageningen goed te zien dat bussen richting Apeldoorn of Putten (via Harskamp en Wekerom) soms leeg of vrijwel leeg vertrekken.

Overigens stelt de provincie niet alleen redelijk karige eisen aan de streeklijnen naar de buitendorpen van de gemeente Ede of andere plaatsen in de provincie. Ook de buslijn tussen Ede en Veenendaal (85) geldt niet als bus die per se 's avonds en in het weekend moet rijden, net als de volledige stadsdienst van Ede (bus 1, 2 en 5).

AFHANKELIJKHEID ,,Bij het ontbreken of opheffen van lijndiensten moet een adequaat alternatief beschikbaar zijn", stelt reizigersvereniging Rover. ,,Juist omdat gebruikers van 'dunne lijndiensten' meer dan op andere plekken afhankelijk zijn het openbaar vervoer, moet een alternatief voor iedereen ook toegankelijk zijn. Ook moeten de ov-chipkaart en abonnementen volgens de normale tarieven geldig zijn."

Of de lijnbussen ook echt verdwijnen in de avonduren en de weekenden is overigens wel zeer de vraag. De provincie beoordeelt later de 'inschrijvingen' op de concessies die zijn gedaan door de busmaatschappijen. Zij kunnen meer 'bussen leveren' dan de provincie vraagt.

Overigens telt grondgebied van de gemeente Ede maar tot 2022 mee voor de concessie 'IJssel en Vecht'. Daarna gaan Barneveld, Ede én Wageningen over naar een nieuwe concessie van de provincie, de concessie Rijn-Waal. Dat komt door de complete herinrichting van het volledige ov-netwerk in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel.