• Archieffoto van de belevingsvlucht eerder dit jaar. De route onder Rhenen, tussen Wageningen/Renkum en langs Ede is gepland op 2740 meter hoogte.

    Belevingsvlucht.nl

Vrachtvluchten vormen wellicht nieuwe dreiging

EDE De Europese Commissie mag dan Lelystad Airport en het ministerie een stevige juridische oorveeg toe hebben gebracht, de stichting Red de Veluwe laat zich er niet door in slaap sussen. Dit in schril contrast tot de lijdzaamheid onder grote delen van de Veluwse populatie die met 'Het is toch al besloten' en ''t Valt allemaal wel mee' zichzelf in slaap sust. Woordvoerder Jaap Kloosterziel ziet een nieuwe dreiging wanneer uitstel van Lelystad Airport als vakantieluchthaven afstel wordt. ,,Dan kan het zo maar zijn dat de overheid er een vrachtvliegveld van wil maken. De baan in de polder (2.700 meter) is even lang als die in Maastricht waar nu een streep door gaat."

Dick van der Veen

Red de Veluwe droeg met goed onderbouwde inspraak voor een wezenlijk deel bij aan de uitspraak van Brussel. Een kernteam van tien personen werkt er dag en nacht aan. Dat bestaat uit juristen, een luchtvaartdeskundige en een data-analist.

Verder een MER-specialist, arts, econoom en communicatie mensen. Andere organisaties hebben zich solidair verklaard en met zeventien actiegroepen bestaat samenwerking. Kloosterziel: ,,De Europese Commissie heeft zich achter ons geschaard in de opvatting dat luchtvaartmaatschappijen niet gedwongen kunnen worden om hun plek op Schiphol op te geven en keurt ook de wijze waarop men deze vrijwillig wil laten vertrekken af. Een dreun, maar van uitstel afstel?"

De stichting vindt dat ze er een argument bij heeft gekregen om de ontwikkelingen met Lelystad Airport tegen te houden. Eerder al waren dat geluidsoverlast, schade aan de toeristische sector, verslechtering van natuur en klimaat, gezondheidsrisico's van uitstoot fijnstof en verwachte financiële verliezen van vliegveld. ,,Nergens ter wereld bestaan zulke belastende en extra kerosine slurpende laagvliegroutes. Het is zeer onzeker of het wel hoger kan. Je moet er niet aan denken dat dit de norm gaat worden."

Kloosterziel zegt dat de stichting nu al klachten krijgt over vliegverkeer van Schiphol dat steeds lager over vliegt. Laagvliegroutes zouden de Veluwe, befaamd om rust en schone lucht, toeristisch de nek om draaien. ,,Met veel trekken en sjorren hebben we de provincie achter ons gekregen. Je mag hopen dat deze niet in de valkuil trapt van een belofte door de hogere overheid dat het luchtruim in 2023 heringedeeld wordt. Het is zelfs gedeeltelijk niet haalbaar."

In de afgelopen maanden zochten steeds meer dorpsraden en belangenverenigingen in de regio contact met de stichting, die ze met uitgestoken hand adviezen verstrekt. Die heeft de volgende uitsmijter. ,,Het is pas voorbij als politici kleur bekennen en zeggen dat Lelystad Airport tien jaar geleden misschien nog een goed idee was, maar door de realiteit – onacceptabele laagvliegroutes en de huidige noodzaak om CO2 te reduceren – niet meer kan."