• Wijkagent Gerben Algra kijkt in de spiegel

    Ted Walker

'Politie moet beter en meer communiceren'

EDE De Edese politie hield afgelopen week een ‘feedbacksessie’ onder de naam Buitenspiegel. Een avond waarop Edenaren de politie konden vertellen hoe zij vinden dat de politie ‘het doet’ en vragen konden stellen. ,,Ik maakte een dergelijke avond voor het eerst mee en vond het waardevol’’, blikt Gerben Algra, wijkagent van de politie terug.

Ted Walker

Een groep van tien mensen werd uitgenodigd nadat zij hadden gereageerd op een Facebookbericht van de politie. ,,In de uitvraag die we deden hebben we gevraagd om een korte motivatie. Aan de hand daarvan hebben we die mensen uitgenodigd waarvan we verwachtten ook echt iets te kunnen leren’’, zegt Algra. ,,Van belang was ook dat er uit ieder dorp een vertegenwoordiger in de groep zat, zodat er een doorsnede van de Edese bevolking ontstond die ons de spiegel voor kon houden.’’

En wat vonden die inwoners van Ede van het functioneren van de politie? ,,We kregen terug dat we meer en beter moeten communiceren. Wat blijkt is dat wij niet altijd na een melding een terugkoppeling geven over wat er is gebeurd met die melding. En dat is natuurlijk niet handig. Wij vragen mensen om zaken bij ons te melden, zijn deels afhankelijk van hun informatie, en communiceren dan soms niet terug. Daar zijn vaak allerlei verklaringen voor. Maar de melder kent die niet. Die weet alleen maar dat hij geen reactie van ons heeft gekregen. Dat proces verdient dus aandacht en daar gaat onze teamchef ook mee aan de slag.’’

ANONIEM Andere zaken waarover werd gesproken waren bijvoorbeeld verwarde personen en anoniem bellen. ,,Er waren mensen die vaak overlast ervaren van verwarde personen. Wij nemen soms iemand mee die er de volgende dag ‘gewoon’ weer loopt. Uit deze vraag trokken we de conclusie dat ook hier communicatie weer een rol speelt. We moeten meer vertellen over onze mogelijkheden, maar vooral ook over onmogelijkheden. Zo krijgen we meer begrip voor elkaar en komt de relatie tussen inwoners en politie tot een verdieping. Een andere opmerking was dat wij anoniem bellen. Net als telefonische verkopers bijvoorbeeld. Zo loopt een deel van de melders een reactie mis omdat zij niet opnemen. Mogelijk is er technisch iets te regelen waardoor er wel een nummer verschijnt.’’

VRUCHTBARE AVOND Johan Klercq en Kirsten Laurens gaven feedback. Zij kijken terug op een vruchtbare avond. ,,De politie was echt kritisch op zichzelf’’, zegt Laurens. ,,Ik heb kunnen zeggen wat ik wilde en houd begrip en inzicht over.’’ Klercq is ook positief. ,,Ik heb gezien dat er veel gebeurt achter de schermen. Dat moet de politie vaker laten zien. Het merendeel begon de avond met nare ervaringen die zij bespreekbaar wilden maken. Gedurende het proces ging de kou uit de lucht door het andere beeld dat ontstond. Ik zou willen zeggen; heb je feedback voor de politie? Maak het bespreekbaar, er wordt echt iets mee gedaan’’, ervaart Johan klercq.