• BDUmedia

'Kolibrie-bus dupeert oudere reizigers'

EDE De overgang van buslijn 6 naar Kolibrie in Ede is niet helemaal vlekkeloos verlopen. De reizigers die niet via het internet kunnen boeken, zijn hiervan de dupe. Dat stellen enkele betrokkenen die aan de bel trekken.

Vervoerbedrijf Syntus verving op 11 december 2016 servicebuslijn 6 door een Kolibrie bus. De OV dienstregeling werd vervangen door een aanmeldsysteem via internet. ,,Maar deze vorm van aanmelden is vaak niet toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking'', zeggen Hans Wessel, Yvonne van Geel, Nelleke de Jong en Claudia Merkies. Zij hebben zich sterk gemaakt voor behoud van servicelijn 6.

HANDTEKENINGEN ,,Naar onze mening is er een telling van gebruikers gedaan, gebaseerd op de OV-chipkaart. De meeste mensen die van de servicebus gebruik maakten, hadden helemaal geen chipkaart en kochten gewoon een kaartje. Met behulp van een aantal chauffeurs werden er in drie weken 450 handtekeningen verzameld van mensen die in de bus reisden.'' Maar de actie bleek tevergeefs en de overgang naar Kolibrie ging door.

,,De belofte van de provincie Gelderland en de vervoerder was dat de dienstverlening gelijk zou blijven. In een door Syntus, de busvervoerder, verspreide folder stond dat de rit zowel per telefoon als via het internet kon worden geboekt. Niets bleek minder waar! De realiteit is dat het bestellen van de Kolibrie bus alleen via internet kan. En aangezien veel ouderen niet over internet beschikken en er in elk geval vaak niet handig mee kunnen omgaan, is het bestellen van de Kolibrie voor hen geen optie.''

VERDWENEN Het resultaat is volgens de betrokkenen dat het vervoer met de Kolibrie bus voor ouderen en mensen met een beperking, feitelijk is verdwenen. ,,Als gemeente zorg je naar vermogen voor een oplossing in het OV. Je geeft daarover betrouwbare informatie. Maar de Kolibrie is voor veel mensen uit het zicht gevlogen. Als betrokken burgers laten wij deze Kolibrie niet zomaar weg vliegen. We willen, door iedereen zo goed mogelijk te informeren duidelijkheid brengen in de situatie van dit moment.''

De overgang heeft volgens hen nog een ander nadeel. ,,Men is verplicht om altijd direct een retourrit te boeken omdat men ook hier niet de beschikking heeft over een smartphones of internet. Als je met Servicelijn 6 op zaterdag naar de markt wilde en je kwam een vriendin tegen, dan ging je samen gezellig lunchen en pakte je een bus later terug. Ook deze mogelijkheid is bij de Kolibrie niet meer beschikbaar.''

ZELFSTANDIG ,,Door de ontoegankelijkheid van het systeem voor ouderen zonder computerervaring zal het gebruik steeds verder afnemen. Daardoor verliest Ede een mooi project waar ouderen en mensen met een beperking zonder hulp een aantal locaties in Ede zelfstandig kunnen bezoeken. Wij willen ons graag sterk maken voor deze groep. Het bestellen van de bus moet mogelijk zijn voor iedereen. Dit biedt mensen de kans om langer zelfstandig hun leven te leiden.''

,,Laten we beginnen met een project waarbij de Kolibrie voor iedereen toegankelijk is'', zien ze als begin van de oplossing. ,,Ook voor de retourreis zou een gedeeltelijke dienstregeling met reservering in de daluren een oplossing kunnen zijn. Wij houden een vinger aan de pols en horen graag de ervaringen. Alleen dan kunnen we van deze nieuwe Kolibrie een succes maken.''

Ervaringen kunnen worden doorgegeven via tel. 0318-650102 of door te mailen naar yvonnevangeel@gmail.com.