• De overgang bij de Kerkweg sluit op z'n vroegst in het najaar van 2021.

    Freek Wolff

Kerkwegtunnel duurt jaren

EDE Het gaat nog jaren duren voordat er een mogelijke tunnel ligt als vervanging van de huidige spoorwegovergang op de Kerkweg. Dat blijkt uit een onderzoek dat de gemeente Ede heeft uitgevoerd. De gemeente heeft onderzoek gedaan naar vier varianten, die op z'n vroegst in 2024 beschikbaar kunnen zijn.

Danny van Zeggelaar

Ede wil dat de spoorwegovergang van de Kerkweg binnen nu een aantal jaar sluit. Eigenlijk zou de overgang eind dit jaar dichtgaan, maar de gemeenteraad besloot eind vorig jaar dat de spoorwegovergang tot 2021 open moet blijven. De sluiting is nodig vanwege de toename van het aantal treinen. Wat er daarna gaat gebeuren, is nog hoogst onzeker. Het sluiten van de overgang zonder dat daar iets tegenover staat, kan rekenen op protest van inwoners en ook de raad.

VIER OPTIE Ede heeft daarom vier opties voor een onderdoorgang onderzocht: het aansluiten van de Koepeltunnel (de tunnel van de Hakselseweg naar de Frankeneng) op de Verlengde Blokkenweg; een extra autotunnel in het gebied; de huidige fietstunnel geschikt maken voor auto's en een nieuwe fietstunnel bouwen op de Kerkweg; en tenslotte nog een ingewikkelde variant, waarbij de bestaande fietstunnel aangepast wordt voor autoverkeer in één richting (van noord naar zuid) en waarbij zuid-naar-noord-verkeer via de Koepeltunnel kan rijden.

Op alle varianten is wel iets aan te merken, blijkt uit het onderzoek. Zo is de ingewikkelde variant veruit het duurst, met 14 miljoen euro, en zijn er veel obstakels op de weg om die te realiseren. Bij de aansluiting van de Verlengde Blokkenweg op de huidige autotunnel moet die tunnel een half jaar dicht. Die variant is wel het goedkoopst, met 8 miljoen euro, maar er zijn veel nadelen. Zo komt er in de tunnel een kruising, waarbij het zicht beperkt is.

MINSTE NADELEN De minste nadelen heeft een gloednieuwe autotunnel in het gebied waar nu ook de spoorwegovergang van de Kerkweg ligt. Uit de artist impressions blijkt dat die variant vlak voor de huidige overgang afbuigt naar links, ongeveer langs de fietstunnel onder het spoor doorgaat en bij de Kerkweg/Prins Bernhardlaan weer aansluit op de rest van het wegennet. Wel gaat die tunnel dwars door een park heen en kunnen zowel de spoorwegovergang als de fietsroute tussen Ede en Veenendaal een half tot heel jaar niet gebruikt worden.

BETALEN Voor alle varianten geldt dat de gemeente zelf de portemonnee zal moeten trekken. De provincie Gelderland gaat vermoedelijk niet meebetalen. Ook geldt voor alle onderzochte tunnels en oplossingen dat zoiets niet van de een op de andere dag gebouwd is. De gemeente Ede zegt in het onderzoek dat de vroegst mogelijke beschikbaarheid halverwege 2024 is. Volgens de huidige gegevens sluit de Kerkweg-overgang op z'n vroegst in het najaar van 2021. Dat zou kunnen betekenen dat Edenaren die van Ede-Zuid naar Ede-Noord willen, een aantal jaar fors moeten omrijden via onder meer het industrieterrein.