• Eigen foto
  • Marcel van de Bent

3D-printer doet stukje spoorhistorie herleven

EDE Een grotere modelspoorliefhebber dan Marcel van de Bent is er bijna niet. Sinds vijf jaar heeft de Barnevelder zijn eigen modeltreinenzaak (Bentink Modelspoor in Apeldoorn) en nu laat hij exclusief de stations en bijgebouwen van het oorspronkelijke 'Kippenlijntje' namaken. Liefhebbers kunnen het dan zelf in elkaar zetten als bouwpakket. De eerste van in totaal achttien historische gebouwen uit Barneveld, Voorthuizen, Lunteren, Ede en Nijkerk 'rolde' onlangs uit een 3D-printer, met een schaal van 1 op 87.

Jannes Bijlsma

Het wordt zijn eigen 'Kippenlijn-project' en de enthousiaste Marcel (35) glundert al als hij aan het eindresultaat denkt. ,,Ik ben een Barnevelder en heb wat met treinen. Wat is er dan mooier dan die historische gebouwen van het Kippenlijntje te laten namaken? Ik vind het zo ongelooflijk gaaf."

Als klant was de jonge Marcel al geregeld in Apeldoorn te vinden, bij de winkel Wentink Modelspoor. ,,Toen ik op het Groen van Prinsterercollege in Barneveld zat - ik deed de vmbo-opleiding economie/verkooppraktijk - moest ik ergens stage lopen en Wentink was de eerste winkel die in mij opkwam. Uiteindelijk ben ik er nooit meer weggegaan, want in 2012 kreeg ik de kans om de zaak over te nemen." Hij doopte Wentink Modelspoor om tot Bentink Modelspoor. ,,Wentink was een begrip in deze omgeving. De zaak was er sinds 1922, die naam gooi je dus niet zomaar weg. Ik maakte er Bentink van, omdat Wentink in dit wereldje wel vaker voorkomt en om mijn eigen naam erin te laten terugkomen."

KIPPENLIJNPROJECT Marcels Kippenlijnproject begon met de bouw van station Voorthuizen. Niet helemaal toevallig, aangezien hij wekelijks kerkt in de plaatselijke evangeliegemeente die uitgerekend in dat voormalige stationsgebouw is gevestigd. ,,Ik ging daar met mijn ouders al naartoe. Mijn vader was, net als mijn grootvader trouwens, ook gek van treinen. Of het toeval was dat hij ons daar mee naartoe nam, weet ik niet. Het zou toch goed kunnen dat het wel iets met zijn liefde voor het spoor te maken had. Wij gaan er als gezin in ieder geval nog steeds heen, met veel plezier."

De keuze voor de bouw van station Voorthuizen als allereerste taak binnen zijn 'Kippenlijnproject' was ook uit praktische overwegingen, zegt Marcel. ,,Het oude station van Lunteren is vrijwel precies hetzelfde. Dat van Ede heeft ook hetzelfde ontwerp, al is dat pand wel twee keer zo groot. In omvang, niet in hoogte. Maar de verschillende stations zijn wel te onderscheiden hoor."

INTERIEURNIVEAU Het bedrijf 3Dscaleworks uit Koog aan de Zaan is in het bezit van de tekeningen van de oude stations- en aanverwante gebouwen. ,,Dat gaat haast tot op interieurniveau aan toe", aldus Marcel. ,,Ze hebben ook alle bestektekeningen. Echt heel bijzonder." Met een 3D-printer worden de onderdelen gemaakt en Chris van Diesen, redacteur van hobbyvakblad Railhobby, heeft station Voorthuizen inmiddels in elkaar gezet. ,,Hij bouwt die voor ons en maakt daar een tweedelige reportage van voor zijn blad. En vergis je niet: dit is geen bouwpakket voor beginners. Qua moeilijkheid is de bouw op de schaal van een op vijf sterren ook echt vijf sterren waard. Het is de bedoeling dat ik het blad gratis ga weggeven als mensen die stations van het Kippenlijntje bij mij willen kopen."

Nog zonder dat zijn bedrijf er veel ruchtbaarheid aan heeft gegeven, heeft Bentink Modelspoor al meer dan tien inschrijvingen binnen voor station Voorthuizen. ,,Met iets meer tamtam moet het lukken om er iets aan over te kunnen houden. Dit station kost straks 159 euro in de winkel, andere stations iets meer. Nu is het zo dat een gemiddeld station rond de 40 euro kost, maar die worden dan ook per 10.000 stuks gemaakt. Dit is een exclusieve productie, maar ik vind dat we de kosten voor de klant redelijk binnen de perken weten te houden. Het trekt vooral de echte liefhebber."

En die zijn er best wel veel, in Barneveld en omstreken. Zijn winkel in Apeldoorn trekt behoorlijk wat mensen uit zijn eigen woonomgeving, zo geeft hij aan. ,,Vorig jaar konden we de Valleilijn-trein uitbrengen, nadat we een voorinschrijving hadden geopend. We zaten al snel op het benodigde aantal inschrijvingen dat daarvoor nodig was." De nieuwe treinen die vervoerder Connexxion door de Zwitserse treinbouwer Stadler heeft laten bouwen en die begin volgend jaar worden ingezet op de Valleilijn, heeft Marcel nog niet. ,,Die zijn zo nieuw, die zijn ook nog niet op andere trajecten ingezet en zijn dus ook nog niet in grote oplagen te koop. Ik hoop ze later toch weer te kunnen aanbieden."

Ook daarop verwacht Marcel dan wel weer voldoende van te verkopen. De zaken in zijn winkel in Apeldoorn lopen sowieso prima, vertelt hij. ,,Een pand bestaat uit een fysieke winkel, een technische dienst en een online winkel. Online doen we het goed, maar dat gaat niet echt ten koste van de verkoop in de fysieke winkel. Mensen willen de treinen en gebouwen toch vaak echt zien en voelen voordat ze tot koop overgaan." Het aantal modeltreinwinkels in Nederland neemt wel zienderogen af, weet Marcel. ,,Vaak weet men niemand te vinden om de winkel over te nemen en dan verdwijnt die. De zaak in Zwolle is bijvoorbeeld onlangs gestopt. Maar met ons gaat het prima."

'BELEVING' Behalve de verkoop van modeltreinen en bijbehorende accessoires, besteedt Marcel ook veel tijd aan de 'beleving' in zijn zaak. ,,Zo houden we verschillende interessante workshops, met thema's als landschapbouw, airbrush en digitaal rijden met de computer of smartphone. ,,Je zit daar met gelijkgestemden, dat levert altijd gezellige bijeenkomsten op. En vaak gaan veel aanwezigen naar huis met een diorama (een miniatuuropstelling van een of meerdere bouwpakketten, red.), dus dat is mooi."

Over diorama's gesproken: Marcel ziet er wel één van de Kippenlijn in het Barneveldse gemeentehuis staan. ,,Dat zou toch een prachtige plek zijn voor zo'n opstelling? Dan zet je 'm op een sokkel, met een plexiglas kap erover. Mooie reclame voor de regio. Ik zou het de gemeente zeker aanraden", aldus Marcel met een glimlach.