• ). Papavers, met hun bloedrode blaadjes en kruisvormige, zwarte harten zijn sinds de Eerste Wereldoorlog een symbool voor gevallen soldaten.

    schilder Floris Verster (1861-1927)

concert in Beatrixkerk

11-10-2018, 12:18 | Lezersnieuws | Historisch Museum Ede Yett van Omme

Datum:

zaterdag 10 november 2018, 19:30

Locatie:

54
Beatrixkerk
Ede

In dit concert staat Mnemosyne stil bij het einde van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Op 11 november is het 100 jaar geleden dat de wapenstilstand werd getekend. De Eerste Wereldoorlog vond met name op Europees grondgebied plaats met een ongekend hoog aantal slachtoffers. Het programma belicht WO I ? maar eigenlijk alle oorlogen ? vanuit het perspectief van de mens. Niet alleen angst, wanhoop en verdriet worden in de muziek, beelden en teksten vertolkt, maar ook verlangen, hoop en vertrouwen. De titel Seele, vergi? sie nicht is afkomstig uit het Requiem van Peter Cornelius, en doet een dringende oproep de overledenen niet vergeten. . De koorwerken zijn geschreven door componisten uit Nederland, Duitsland, de VS, Estland, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk. Het concert start met het motet De Profundis, ?uit de diepten?, van de Nederlandse J.P. Sweelinck; een smeekbede om bevrijding van de mens, gevolgd door het Requiem van Cornelius en The Heart?s Reflection, van Daniel Elder. Een Bijbelse Spreuk (27:19) vormt de basis voor deze laatste en herinnert aan het belang om het menselijke te kunnen zien in de harten van anderen.
De psalmteksten in de muziek van Cyrillus Kreek benadrukken het verlangen naar veiligheid en een thuis. Kreek was 29 jaar oud toen in Estland het gevecht begon tussen de Duitse en Russische bezetting. Twee jaar later, in februari 1920 tekende Lenin de onafhankelijkheid van Estland.
Take Him, Earth for Cherishing van de Britse Herbert Howells werd geschreven naar aanleiding van de moord op John F. Kennedy, maar in werkelijkheid was het een In Memoriam voor Howells overleden zoon, waarvoor de klassieke tekst van de vierde eeuwse Prudentius welhaast voorbestemd lijkt. Geloof in de kracht van de mens die uiteindelijk zal zegevieren is de rode draad in Poulenc?s Un soir de neige. De korte werkjes geven een beeld van een kersttijd in de oorlog, vol dreiging, angst en koude nachten. Maar Poulenc ziet de sneeuw uiteindelijk ook als een symbool voor verlossing.
Hugo Wolfs muziekstukken ten slotte, op gedichten van Pfau, Lenaue en Von Eichendorff, gaan over grote thema?s als afscheid, hoop en godvertrouwen.

Tijdens het concert zal de Nederlandse schrijver, historicus en columnist dr. Leo van Bergen teksten van diverse auteurs voordragen, passend bij de muziekstukken. Van Bergen schreef regelmatig over de Eerste Wereldoorlog. Hij specialiseerde zich als medisch historicus in de relatie tussen oorlog en geneeskunde.