10@10 challenge met Rico Verhoeven

24-09-2018, 17:26 | Lezersnieuws | Julia Voogdt

Datum:

woensdag 26 september 2018, 10:00 tot vrijdag 26 oktober 2018, 10:15

Locatie:

Wulplaan 9
CNS Het Startpunt
Ede

CNS Het Startpunt doet mee aan de 10@10 Challenge: de leerlingen gaan in de Nationale Sportweek, georganiseerd door NOC*NSF, op 26 september (National Fitness Day) om 10 uur ?s morgens 10 minuten bewegen met wereldkampioen kickboksen, Rico Verhoeven.

Kinderen in Nederland zijn kampioen stilzitten; ze besteden veel tijd achter hun tablet, telefoon of de TV. In de nieuwe Beweegrichtlijnen adviseert de Gezondheidsraad alle kinderen van 4-18 jaar om 3 keer per week bot- en spierversterkende oefeningen te doen. Tijd om in actie te komen aldus Matrix Fitness, initiatiefnemer van de 10@10 Challenge in Nederland, want onze jeugd moet in beweging komen!

Rico Verhoeven, ambassadeur van Matrix Fitness roept alle basisschool leerlingen in Nederland op om op 26 september a.s. om 10 uur in de ochtend 10 minuten op te staan van hun stoel om samen met hem in beweging te komen in de klas of, als het weer het toelaat, op het schoolplein.

Johan Boelema, directeur van Het Startpunt: ?Wij weten als geen ander hoe belangrijk het is dat kinderen voldoende bewegen, zowel voor de fysieke als mentale gezondheid van de kinderen. Want bewegen houd je kind niet alleen lichamelijk fit, het doet ook wonderen voor je brein. Je geheugen verbetert en problemen oplossen gaat gemakkelijker, om maar een paar voordelen te noemen. Alles gaat lekkerder als je beweegt. De 10@10 Challenge laat kinderen ervaren hoe leuk bewegen is, zodat ze hopelijk aangezet worden om meer te gaan bewegen.?

Lange tijd was er veel onduidelijkheid over of spierversterkende oefeningen geschikt zijn voor kinderen. De nieuwe Beweegrichtlijnen bieden nu duidelijkheid met het advies voor kinderen om 3 keer per week bot- en spierversterkende oefeningen te doen. Voorbeelden hiervan zijn activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, gewichtheffen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen. Maar ook duuractiviteiten zoals fietsen en zwemmen werken goed om je spieren sterker te maken. (bron: Kenniscentrum Sport, 2018)