Stroomvoorziening

Het is vervelend als je zonder stroom zit. De accu van mijn mobiele telefoon moet ik nu al dagelijks aan het infuus hangen, terwijl ik het apparaat 's nachts toch volledige rust gun. Dus moet ik alert zijn om op tijd mijn adapter aan te sluiten.

Ook ProRail ziet zo'n soort bui hangen als het gaat om de energievoorziening van de treinen die rijden tussen Ede en Amersfoort. Ze wil meer reizigers vervoeren op dit kippenlijntje, waardoor langere treinen gaan rijden, die meer stroom nodig hebben. En terug naar de stoomlocomotief zit er niet in. Hiervoor is een extra energiestation nodig, maar ProRail wil dit flinke gebouw plompverloren naast het historische stationsgebouw in Lunteren plaatsen. Nu hield dit grote bedrijf geen rekening met zeer gemotiveerde activisten die toevallig tegenover de beoogde plek wonen. Hun protest kwam luid en duidelijk op tafel bij de gemeenteraad. Toestemming tot de bouw wordt daarom niet gegeven en ProRail moet op zoek naar een ander plek om treinen onder stroom te zetten. Uit chagrijn laat ze binnenkort deze trein niet rijden tijdens drie nachten in de maand juni.

Nog een staaltje van energievoorziening laat PostNL zien. De firma schaft twintig e-bikes en zeventien elektrische bakfietsen aan. Hiermee rijden straks postbezorgers dagelijks in Ede rond om u en mij brieven, kaarten en pakketjes te brengen. Dit gaat de pakezels ongetwijfeld gemakkelijker en sneller af. We mogen alleen hopen dat er goede accu's op die tweewielers zitten. Want anders bellen ze halverwege de route bij mij aan of ze hun fiets even op mogen laden. En de functie als tussenstation voor de pakjes van de buren vind ik eigenlijk wel voldoende.

Freek Wolff