• ANP Foto-Lex van Lieshout

Ook gepinde fooien naar medewerkers Pizza & Pizza

EDE Gepinde fooien worden in de horeca niet altijd uitbetaald aan het personeel. Dat ondervonden ook medewerkers van restaurant Pizza & Pizza in Ede. Ze vroegen om opheldering, maar kregen in eerste instantie nul op het rekest. Daarop stapten ze naar de krant. Eigenaar Bart Muilwijk is onaangenaam verrast en belooft beterschap.

Mathilde van Ravensberg

In de pizzeria werken circa 25 mensen, voornamelijk jonge parttimers. Twee medewerkers vertellen dat het gros van de bestellingen via een pinbetaling wordt afgerekend. Ze schatten dat tweederde van de gasten bij het afrekenen de fooi erbij pint. Van deze fooien zien ze tot dusver nooit iets terug en daar baalt het personeel behoorlijk van. Pogingen om dit ter sprake te brengen bij de werkgever werden volgens hen boos afgekapt. ,,De werkgever vond het onbeleefd dat ernaar gevraagd werd en zei ook dat het kassasysteem de pinfooi niet kan verrekenen.”

HORECA-CAO Fooien die contant worden gegeven, krijgen ze wel uitgekeerd; gemiddeld 30 euro per maand voor een parttimer. De gepinde fooien - naar schatting honderden euro's per maand - gaan dus niet naar het personeel. In de horeca-cao staat niets vermeld over fooien en er zijn geen wettelijke bepalingen. Laura Kapper van FNV Horeca herkent het verhaal. ,,Maar de werkgever staat niet in zijn recht. Er zijn juridische uitspraken gedaan door de Hoge Raad waarin is vastgesteld dat alle fooien die zijn ontvangen door medewerkers ook voor de medewerkers zijn.”

BOEKHOUDING Kapper adviseert iemand aan te stellen die de fooien bijhoudt. Gepinde fooien kunnen volgens haar prima apart worden gehouden. ,,Dat is een kwestie van een goede boekhouding.” Eigenaar Muilwijk zegt niet te weten dat ‘het verhaal van de pinfooien zo hoog opspeelt bij zijn personeel’. Hij bevestigt dat hij gepinde fooien niet uitbetaalt. ,,Het kassasysteem is daar niet op ingericht. We zouden gasten dan moeten vragen om twee keer te pinnen.”

IN SALARIS Muilwijk zegt twee keer te zijn aangesproken door een medewerker over het fooienbeleid. Zelf werkt hij niet mee in het restaurant. Hij heeft de dagelijks leiding overgedragen. Volgens Muilwijk hebben zijn bedrijfsleiders nooit signalen gehad van het personeel over de fooien. ,,Het salaris van de parttimers ligt boven het minimumloon. Daar zit wat mij betreft de fooi al in. En maandelijks houd ik echt niet heel veel geld over.” Waar het gepinde fooiengeld precies blijft, kan hij niet zeggen. ,,Eigenlijk bemoei ik me er niet mee”, besluit hij zijn eerste reactie.

KASBOEKJE Afgelopen weekend is er een gesprek geweest tussen de betrokken medewerkers en de eigenaar. Muilwijk heeft toegezegd dat de gepinde fooien per direct worden bijgehouden in een kasboekje. Dat bedrag gaat aan het eind van elke avond in de fooienpot. De twee medewerkers zijn tevreden met deze oplossing. ,,We blijven wel opletten hoe het verder gaat.'' Muilwijk zegt dat hij het prettig vindt dat de fooienzaak nu goed is geregeld. Hij betreurt het wel dat medewerkers de kwestie op deze manier hebben aangekaart en blijft erbij dat hij 'nooit heeft begrepen dat er onvrede was over het fooienbeleid'.