• Popko Huisman is voor gasten van De Wormshoef geen onbekende. Hij is sinds dit jaar de eigenaar.

    Danny van Zeggelaar

Nieuwe eigenaar voor De Wormshoef

LUNTEREN Het Lunterse hotel en restaurant De Wormshoef is eerder dit jaar verkocht. Popko Huisman, die bij gasten van de Lunterse horecagelegenheid geen onbekende is, is er nu de baas. Grote veranderingen verwacht hij niet. ,,Ik heb iets meer grijze haartjes."

Danny van Zeggelaar

Popko Huisman is voor gasten van De Wormshoef zeker geen onbekende. Hij werkt er al een jaar of tien en nam de zaak eerder dit jaar over van de vorige twee eigenaren. Begonnen als scholier en uiteindelijk werkte hij zich verder op. ,,Drie, vier jaar geleden kwam voor mij het moment dat ik het plafond had bereikt. Ik had geen uitdaging."

Huisman ging een tijdje werken bij een Amerikaans restaurant in zijn woonplaats Ede, om vervolgens na een jaar toch weer naar het hotel en restaurant in Lunteren terug te keren. ,,Het begon weer te prikkelen om terug te gaan", zegt hij. ,,Je miste de uitdaging van een werken in een groot restaurant."

KLAAR VOOR OVERNAME Begin vorig jaar merkte Huisman dat hij klaar was voor de overname van De Wormshoef. Dat gebeurde nadat de twee eigenaren hadden gezegd om binnen drie jaar te kijken naar de mogelijkheden over een overname van het Lunterse bedrijf. Het ging allemaal iets sneller dan gedacht. ,,De eigenaar belde een dag nadat ik ze gesproken had op en zei: we hebben er wel oren naar."

Het pand van De Wormshoef is overigens buiten de overname gebleven. ,,Het grote voordeel is dat ik wel weet hoe het hier werkt. Dan is het laatste stapje om eigenaar te worden ván De Wormshoef."

WEINIG KANSEN Huisman had een paar jaar geleden helemaal niet de ambitie om een hotel en restaurant te runnen. ,,De ambitie was tien jaar geleden niet zó groot. Ik wilde een restaurant beginnen. Maar zo'n groot restaurant met een hotel erachter? Nee, eigenlijk niet. Je krijgt in de horeca echter maar heel weinig kansen om zoiets over te nemen."

Het leven als restaurant- en hoteleigenaar bevalt Huisman goed. ,,Ik voel me hier elke dag thuis en heb nog nooit een dag gehad dat ik geen zin had om hierheen te gaan. Je werkt in een gezellige omgeving, met scholieren. Dat houd je ook jong", zegt hij lachend. ,,Al zijn de belangen als eigenaar natuurlijk wel wat groter. Vroeger kon je nog terugvallen op de eigenaar, nu moet je zelf de besluiten nemen. Ik heb iets meer grijze haartjes, haha. De positieve kant is wel dat je die beslissingen zelf kan maken, zonder dat iemand zegt dat er iets niet kan. En je kunt je eigen draai aan het bedrijf geven."

GOEDLOPEND BEDRIJF Hij is niet van plan om grote veranderingen aan zijn zaak te maken. ,,Het bedrijf zoals dat het nu is, is een begrip", vertelt hij. ,,Het moet gewoon een gezellig restaurant zijn waar iedereen zich thuis kan voelen. In grote lijnen verandert er niets. Wel wil ik het terras aanpassen, en de uitstraling van bijvoorbeeld gerechten of het servies. Voor de rest is het goedlopend bedrijf, mede zoals het is zoals we het nu doen. Waarom zou ik dan het concept van het restaurant gaan aanpassen?"