• Een deel van het slagwerkensemble tijdens een van de laatste repetities in Euterpe.

    Freek Wolff
  • Concentratie is vereist.

    Freek Wolff
  • Niet slagwerk alleen, maar ook met de juiste noten.

    Freek Wolff
  • Gijs Huitink op de voorgrond van het Slagwerkensemble van KNA.

    Freek Wolff

Slagwerkensemble brengt Genesis en Pink Floyd naar Ede

EDE Muziek van Genesis, Pink Floyd en Hans Zimmer staat centraal tijdens 'The Rise and Fall of the Metropole', de show die Slagwerkensemble Percussion Experience van KNA uit Lunteren op zaterdag 14 april geeft in het Edese Akoesticum.

Freek Wolff

Bezoekers van het concert worden meegezogen in een muzikale uitbeelding van opkomst, bloei en ondergang van een stad. Uit het niets ontstaan langzaam de allereerste bouwstenen. Na de ontwikkeling is er veel beweging en verkeer, maar dit heeft ook een keerzijde. De drukte slaat om in chaos en paniek. Alles stort in. De apocalyps zorgt voor de totale ondergang van The Metropole. Daarna neemt de natuur het weer van de mens over. Er wordt een basis gelegd voor een nieuwe toekomst. Maar zal dit voor een betere toekomst zorgen of blijft de geschiedenis zichzelf herhalen? ,,Met die vraag gaan de mensen naar huis", vertelt de dirigent Marco Onstenk. ,,Niet met een feelgood eindgoed-algoed, maar een beetje melancholisch", voegt toetsenman Gijs Huitink toe.

HERKENBAAR Eerder gaf Percussion Experience concerten rond de muziek van Frank Zappa en later de dancemuziek. Nu is er een programma uitgewerkt met de lange epics 'Firth of Fifth' en 'Duke's Travels' van Genesis, plus interpretaties van 'Time' en de klassieker 'Comfortably Numb' van Pink Floyd. De progressieve, symfonische rock is dus niet van de lucht. Bovendien componeerde Onstenk samen met Huitink muziek die het thema aan elkaar smeden tot een symfonie van bijna anderhalf uur. ,,De covers zijn gearrangeerd en hier en daar iets veranderd, zodat het bij het slagwerkorkest past. Maar wel zodanig dat de nummers overeind blijven. Herkenbaar, maar op een andere manier uitgevoerd", legt de dirigent uit. Tijdens een repetitie is hoorbaar dat de heldere tikken in 'Time' er duidelijk uitspringen.

ONDER DE INDRUK Onstenk vertelt dat hij tijdens zijn conservatoriumstudie onder de indruk was geraakt van het album 'Selling England by the pound' van Genesis uit 1973. ,,Het is eigenlijk heel klassiek opgebouwd met al die stukken. Phil Collins zingt daar niet, maar laat hier horen dat hij ook een ongelooflijk muzikale drummer was." Onstenk en Huitink verklaren dat sommige stukjes in 'Firth of fifth' best lastig zijn om te spelen, omdat de noten nu door andere instrumenten worden gespeeld, zoals de marimba en de xylofoon. Daarom is de wat tragere muziek van Pink Floyd technisch gezien eenvoudiger om te spelen, maar de dirigent wijst erop dat het dan vooral draait om de sfeer die de muziek herbergt. Dan is het zaak om de nuance in de dynamiek te laten horen.

Andere covers die zullen klinken zijn: 'Contact' van Daftpunk, 'The curtain' van Snarky Puppy en 'Time' van Hans Zimmer. ,,Die laatste componist vermengt klassieke muziek prachtig met moderne technologie", zegt Onstenk. ,,Net als Snarky Puppy is hij vernieuwend bezig", aldus Huitink, die aan het conservatorium zelf nota bene coaching kreeg van de leden uit die formatie. ,,Ze leerden me vooral dat luisteren erg belangrijk is. Je moet je ego aan de kant zetten."

De muziek wordt ondersteund met een lichtshow van The Music Network. Percussion Experience werkt voor dit concert samen met gitarist Simon Leferink en zanger Baer Traa. Kaarten (15 euro) zijn beschikbaar via kaarten@knalunteren.nl.