• Janus van Kasteren moet de kleuren van Mammoet Rallysport verdedigen na het uitvallen van Martin van den Brink.

    DHimages-Daniel Halac

Van den Brink haalt Renault Sherpa uit de duinen

AREQUIPA Martin van den Brink en zijn serviceploeg hebben woensdag de Renault Sherpa uit de duinen bij San Juan de Marcoan weten te 'peuteren'. De rallyrijder uit Harskamp kwam echter tijd tekort om alsnog aan de vijfde etappe van de Dakar Rally te mogen beginnen.

Berry Kamphorst

Van den Brink keerde woensdagochtend om 4.00 uur (Peruaanse tijd) terug in het bivak. De 47-jarige Harskamper moest zijn truck in de duinen achterlaten. Een kapot geslagen carterpan maakte verder rijden onmogelijk. De eigenaar van het rallyteam nam even de tijd om het geestelijke puin in zijn hoofd te ruimen en ging toen met zijn serviceploeg terug naar 'de plek des onheils' om de truck uit het zand te bevrijden. Na het nodige sleutelwerk aan de Sherpa kon men de koers naar het bivak in Arequipa vervolgen. ,,We komen een paar uur tekort om alsnog te kunnen starten,'' zo zei Van den Brink vanuit de omgeving van San Juan de Marcona.

De organisatie had in de loop van de dag besloten dat er een ruimere starttijd zou worden gehanteerd. De etappe van dinsdag had namelijk zijn tol geëist. Er gingen uiteindelijk nog maar 22 equipes (van de 44 die zaterdag waren begonnen) van start.

VAN KASTEREN Na het noodgedwongen afscheid van kopman Martin van den Brink is het vizier gericht op Janus van Kasteren. De snelle assistent kreeg woensdag nog een tikje te verwerken De equipe ging in de openingsfase op kant en verspeelde heel veel tijd.

Janus van Kasteren, Wouter de Graaff en Richard Mouw begonnen als 14e aan de proef. Aan het einde van de 268 kilometer lange special werden ze als 21e geklasseerd. De mannen inde Renault hadden 7.45.35 uur nodig voor de loodzware proef door de duinen. Dat was 4 uur en 8 minuten meer dan winnaar Eduard Nikolaev nodig had. ,,We hebben op zijn kant gelegen. Dat heeft veel tijd en energie gekost.''

De 31-jarige debutant uit Veldhoven stak direct de hand in eigen boezem. ,,Het was mijn fout,'' aldus Van Kasteren. ,,We reden met te weinig snelheid de duin op. Als je te zacht gaat heb je kans om te kiepen. Dat gebeurde. De truck viel om. Het was duidelijk een foutje van de rijder. Heel jammer.'' Richard de Groot en zijn collega-brandweermannen in de DAF boden uitkomst en hielpen de truck overeind.