• Ted Walker
  • Ted Walker
  • Ted Walker
  • Ted Walker

Zwaargewonde door gasexplosie Stephensonstraat Ede (update)

EDE Op de Stephensonstraat in Ede raakte maandagavond een man zwaargewond als gevolg van een gasexplosie. De man liep ernstige brandwonden op en is per ambulance naar het brandwondencentrum in Beverwijk vervoerd. Een tweede slachtoffer, een vrouw, raakte lichtgewond. Zij werd naar het ziekenhuis vervoerd. 

 

In eerste instantie was het beeld maandagavond dat de explosie veroorzaakt zou zijn door een lekkende gasfles in combinatie met barbecueën in een schuur. Door de vlam van de barbecue zou het lekkende gas geëxplodeerd zijn. Daags na het incident wijst brandonderzoek uit dat dit niet het geval is geweest. ,,Dat klopt',' zegt een woordvoerder van de brandweer. ,,Inmiddels heeft onderzoek uitgewezen dat de toedracht van het ongeval anders ligt. De gasfles lekte in de schuur. Dat werd opgemerkt door de vrouw des huizes. Haar echtgenoot heeft in eerste instantie geprobeerd die gasfles dicht te draaien. Toen dat niet lukte, heeft hij de fles naar buiten gewerkt. Daarbij ontstond een vonk met de explosie tot gevolg.'' Die explosie was dusdanig dat de schuur ontzet raakte. De gasfles zelf ontplofte niet.

Naast de brandweer, politie en twee ambulances werd, in verband met de ernst van de verwondingen van de man, ook de traumahelikopter ingezet om hulp te verlenen.