• Foto: Henny Jansen/BDU

Valleilijn vestigt nationaal record

EDE - Met een punctualiteit boven de 99 procent brak de Valleilijn, de spoorverbinding tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen, afgelopen maand een landelijk record. Nog nooit eerder in de Nederlandse spoorgeschiedenis haalde een lijn zo'n hoge score, stelt vervoerder Connexxion. ,,Nu is het de uitdaging dit vast te houden."door Wouter van DijkDat zegt woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion, nadat de vervoerder de recente cijfers van ProRail ontving. Over de maand augustus bedroeg deuitval van treinen op deze lijn 0,6 procent. Over het gehele jaar genomen is tot nu toe 98 procent van de treinen van de Valleilijn op tijd. ,,Voor Nederlandse begrippen is dat ongekend hoog", zegt De Gooijer. ,,Daar zijn we behoorlijk trots op, het is vooral prettig voor de reiziger."Het voordeel op de Valleilijn is volgens hem dat elke trein gekoppeld is aan één machinist. ,,Die persoon rijdt dus continu heen en weer tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Daardoor ondervang je veel problemen met personeelsgebrek." Het gevoeligst voor eventuele vertragingen is het spoordeel tussen Amersfoort en Barneveld Noord. ,,Dit is één van de drukste spoortrajecten van het land. Is een NS-trein vertraagd, dan kan dat direct gevolgen hebben voor ons." Vooral daarom is een punctualiteit van honderd procent feitelijk bijna niet haalbaar. ,,Maar we zetten alles op alles om deze hoge score vast te houden."Vanuit de provincie Gelderland en de regio rondom Barneveld leeft de wens op de gehele Valleilijn een kwartiersdienst in te stellen en op termijn de lijn door te trekken tot Arnhem. Op verzoek van de Tweede Kamer worden plannen hiertoe momenteel onderzocht op haalbaarheid en kosten. De Gooijer: ,,Voor ons zijn dat duidelijke toekomstwensen, waarmee we vooral de reiziger tegemoet komen. De huidige overstap op station Ede-Wageningen is niet ideaal." Mocht de Valleilijn op termijn op het hele traject een kwartiersdienst gaan rijden, dan moet het aantal treinen wel opgeschroefd worden van zes naar tien, denkt hij.Een andere maatregel ter verbetering van de service voor de reiziger is de zogeheten 'single check-in' waarmee Connexxion en NS binnenkort proef gaan draaien op stations Amersfoort en Ede-Wageningen. ,,Nu nog moeten reizigers op de Valleilijn op één van deze stations uitchecken bij ons en bij doorreis inchecken bij NS, maar dat is niet handig. In het begin bij de introductie van de chipkaart vergaten veel reizigers dat, nu zijn de meeste mensen er wel aan gewend. Al vanaf de introductie van de ov-chipkaart was voor ons het streven de in- en uitchecksituatie te vereenvoudigen."Omdat de Valleilijn dezelfde tarieven hanteert als NS en geen regionale producten meer aanbiedt, staan beide vervoerders nu open voor een proef hiermee.,,Het vergt nog wel wat voorbereiding omdat het technisch ingewikkeld is, maar de intentie is dat we hier gezamenlijk mee aan de slag gaan." Wanneer deze proef van start gaat is volgens hem nu nog niet duidelijk.