• Lex van Lieshout

Petitie en second opinion over aanvliegroutes Lelystad

EDE (ANP) Er komt een second opinion over de geplande nieuwe aanvliegroutes voor Lelystad Airport boven Oost-Nederland. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vrijdag bekendgemaakt.

De provincies Gelderland en Overijssel zijn bezorgd over de plannen. Dijksma neemt deze zorgen serieus, laat ze aan de Tweede Kamer weten. De nieuwe routes hebben onder meer gevolgen voor het parachutespringen bij vliegveld Teuge. De sprongen zijn een belangrijke inkomstenbron. Voor de second opinion doet bureau Helios onderzoek. Dat bureau kijkt ook naar alternatieve voorstellen die zijn gedaan door de recreatieve luchtvaart (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart).

PETITIE Ook in Ede groeit het bezwaar tegen de laagvliegende vliegtuigen. Een petitie is al ruim 2300 keer ondertekend. De petitie is opgezet door inwoners, ondernemers, recreanten en natuurliefhebbers uit de gemeente Ede. Ze verwachten dat vanaf 2019 ,,10.000 tot 45.000 vliegtuigen per jaar met brullende motoren zullen overvliegen op een hoogte van 1800 tot 2700 meter. Dit zal leiden tot permanente geluidsoverlast voor mens en dier in Ede, Bennekom, Harskamp, Otterlo en het Nationale Park de Hoge Veluwe.'' Verder vrezen de indieners ,,schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid en de natuur vanwege neerslag van fijnstof en stikstof en voorzien ze verstoring van het toerisme met inkomensverlies voor veel ondernemers tot gevolg.''

GESPREK Dijksma laat verder weten dat zij in gesprek is met ,,alle betrokken partijen''. De komende tijd worden bijeenkomsten met luchtruimgebruikers en experts gehouden om naar oplossingen te zoeken voor het parachutespringen op Teuge, maar ook het zweefvliegen bij Lemelerveld.

De plannen voor de aanvliegroutes zijn onlangs bekendgemaakt. Ze moeten vanaf 2019 het verkeer van passagiersvliegtuigen van en naar Lelystad Airport mogelijk maken. Het is de bedoeling dat Lelystad vakantievluchten van het drukke Schiphol overneemt.