• Mathilde van Ravensberg
  • Mathilde van Ravensberg

Mondkapjes uitgedeeld bij info-avond over vliegroutes

EDE De Reehorst in Ede is woensdagavond het toneel van een grote informatiebijeenkomst over de nieuwe vliegroutes voor Lelystad Airport. De organisatie is in handen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Edenaren krijgen tijdens de avond uitleg over de voorgenomen vliegroutes van en naar het vliegveld in Lelystad. De routes lopen zo´n 23 kilometer over het grondgebied van de gemeente Ede, globaal gezien tussen Ede en Bennekom door.

Op de informatieavond kunnen de 450 bezoekers onder meer ervaren hoe het zit met de geluidsoverlast. Met een speciaal systeem ervaren zij hoe het geluid van vliegtuigen op 1800 meter overkomt (zie foto 2). Het geluid van 60 decibel is vergelijkbaar met pratende mensen in een gezelschap. De mevrouw onder de koptelefoon vindt het nog meevallen. ,,Maar, het is nu misschien nog weinig, de vraag is waar het eindigt. Zo is het bij Schiphol ook begonnen.´´

MONDKAPJES Bezoekers van de informatieavond zijn vooral ontstemd over de slechte communicatie over de plannen. Dit geeft ze geen gevoel van vertrouwen in toekomst. Het actiecomité ´Nee tegen laagvliegroutes over Ede´ deelt mondkapjes uit. ,,Tegen de luchtvervuiling en omdat we geen inspraak krijgen'', aldus het comité.

UITBREIDING Lelystad Airport moet uitbreiden om vanaf 2019 het recreatievliegverkeer van Schiphol te kunnen opvangen, zo is de gedachte van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). Toen Dijksma in juli de voorgenomen vliegroutes publiceerde, bleek dat de vakantievluchten in elk geval tot 2023 niet in het hogere luchtruim mogen vliegen. Noord- en Oost-Nederland reageerden ontzet. Ze vrezen geluidshinder, luchtvervuiling en verstoring van de natuur op de Veluwe en in de Weerribben.

Door de meest recente aanpassing die Dijksma dinsdag presenteerde, komen nu niet alleen vliegtuigen die vanaf Lelystad vertrekken, maar ook terugkerende toestellen over Ede en de Veluwe. Het zou om 72 vluchten per dag gaan. Over twee maanden neemt de Tweede Kamer een besluit over de kwestie.

Lees meer over de plannen rond de vliegroutes is ons dossier.