• Freek Wolff
  • Freek Wolff
  • Freek Wolff
  • Freek Wolff
  • Freek Wolff
  • Freek Wolff
  • Freek Wolff

Klazien en Betsy gekroond tot 'Miss Triangel'

LUNTEREN ,,Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!" De leerlingen van De Triangel in Lunteren, gevestigd aan de Kerkhoflaan, vierden woensdag uitbundig het 25-jarig jubileum van de CNS basisschool. Tegelijk was het een goede gelegenheid om twee leerkrachten van het eerste uur in het zonnetje te zetten. Directeur Klazien van der Vlist en Betsy Bos werden gekroond tot 'Miss Triangel', waarvan alle 260 kinderen in de gemeenschapsruimte getuige waren.

Freek Wolff

Een speciaal magazine toont alles over de turbulente geschiedenis, maar ook leerlingen en leerkrachten van toen en nu. Zoals de startlocatie aan de Julianastraat en lokalen in de voormalig mavo, maar ook een foto van de eerste directeur Wiebe Steursma met een houten triangel, waarin de hoeken de samenhang symboliseren van gezin, kerk en school. Bovendien wil het instrumentje zeggen dat het om een school gaat 'waar muziek in zit'.

Woensdag liepen de kinderen dan ook op vrolijke muziek in polonaise door de school. ,,We vinden dat er naast leren ook tijd kan zijn voor ontspanning. Dat houden we hoog in het vaandel. Vier het leven hè, pluk de dag'', licht Van der Vlist toe.

TALENT ONTWIKKELEN Adjunct Elsemarie van Asselt wijst erop dat de school graag de successen viert. ,,Kinderen krijgen hier de kans om hun talenten te ontwikkelen. Zo leren ze zich presenteren tijdens de weekopening en -sluiting. Heel mooi vonden we dat een leerling tijdens een interview zelf over de school zei: 'Alles voor het kind'. We zijn blij als kinderen dat zo ervaren."

Van der Vlist noemt uiteraard de computers en de iPads die als belangrijke ontwikkeling golden in al die jaren. ,,De jufs en meesters blijven hetzelfde en het meest belangrijk. Dat ze met passie voor de klas staan. Daar begint het mee. Een kind moet voelen dat het er mag zijn."

HET NIEUWE LEREN Ze wijst op de komst van 'het nieuwe leren', waarbij bijvoorbeeld kinderen in de bovenbouw programmeren leren. ,,Dat is al een vak in Engeland en in Nederland willen we ook die kant op met wetenschap en techniek. Daarom doen we nu mee aan een proef rond de inschakeling van een robot. Samenwerking tussen leerlingen is hierbij erg belangrijk. Ze zijn daarin al veel verder mee dan volwassenen.''

Voor de robot ging de school een samenwerking aan met een hogeschool in Helmond. ,,Ze hebben een programmeersysteem, maar de software moet nog gemaakt worden voor onderwijs. Samen met vijf andere scholen experimenteren wij om lessen te maken. Die kunnen we via het internet uitwisselen."

Van Asselt toont ter plekke waartoe de robot al in staat is. Meester Jonathan trekt hier de kar. ,,Een groepje kleuters kan er al zelfstandig mee aan de slag om bijvoorbeeld de kleuren te leren. De leerlingen uit de bovenbouw maken zelf lessen."

Van der Vlist wijst in dit kader nog op een oud krantenbericht waarin vermeld werd dat De Triangel als eerste een heuse Apple-computer in huis had, geplaatst naast de huidige innovatie van de robot. Het directie-duo zag onlangs in de praktijk dat het eigen onderwijsteam mee gaat met haar tijd. ,,De leerkrachten vragen zelf om nascholing. Daar wordt in geïnvesteerd. Bij nieuwe ontwikkelingen, stappen wij als eerste in de trein'', voegt Van Asselt toe.