• Freek Wolff
  • Freek Wolff
  • Freek Wolff
  • Freek Wolff

Haags politicus wil meer oog voor proces Lelystad Airport

EDE Eppo Bruins wil meer oog voor een beter proces rond de beoogde vliegroutes van Lelystad Airport. Het Tweede Kamerlid van de ChristenUnie (CU) liet woensdag in Ede weten dat de minister een 'belevingsvlucht' heeft toegezegd.

Freek Wolff

,,Het dossier is best ingewikkeld en technisch. Voordat je het weet, verlies je je in cijfers, maar waar het ten diepste om gaat, is of we een betrouwbare overheid hebben. Daarom heb ik verschillende plaatsen op de Veluwe bezocht", steekt de Alphenaar van wal.

Ook was Bruins in Lelystad. ,,Ondernemers staan hier op het punt om hun plannen af te blazen, omdat ze bang zijn dat het hele vliegveld er misschien nooit zal komen. Maar ik heb gezegd dat Lelystad Airport er wel gaat komen, want dat is tien jaar geleden met elkaar afgesproken."

Alleen het proces er naar toe verdient niet de schoonheidsprijs, vindt ook Bruins. ,,Ik merk in alle gesprekken in de Veluwse dorpen dat mensen in principe niet tegen Lelystad zijn, maar dat moet in een tempo en op een manier die gebaseerd is op foutloze openbare informatie. Met een transparante besluitvorming. Mensen willen een net proces, maar nu hebben ze het gevoel dat dit er doorheen wordt geperst, om het vliegveld maar open te krijgen. Wij zeggen: zorgvuldigheid gaat boven snelheid. Je moet weten hoe het eindplaatje eruit ziet. Nu wordt er vooral gerekend op tijdelijke aansluitroutes, waar men vorig jaar erg door is overvallen. Maar wordt Lelystad inderdaad een zelfstandig functionerend vliegveld dat kan doorgroeien, binnen alle normen tot bescherming van mens en milieu?"

Bruins zegt dat hij er nu nog niet van overtuigd is dat de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 haalbaar is. Bovendien vindt hij het merkwaardig dat die openingsdatum leidend is in het proces. ,,Ik snap best dat dit kabinet en deze minister (Cora van Nieuwenhuizen, red.) een doel heeft, maar je moet de dingen wel in de juiste volgorde doen."

Het Tweede Kamerlid merkt dat burgers moeite hebben met het feit dat ze aan de rand van Natura 2000 aan elke regel moeten voldoen, terwijl ze nu het gevoel hebben dat de luchtvaart zomaar over hen heen gaat vliegen. Bruins merkte dat er lokaal een stuk vertrouwen is geschaad, ook omdat politici de 'tijdelijkheid' van vliegroutes argwanen. Omdat dit maar zo een lange tijd kan duren en dat de vraag is wanneer die routes überhaupt weer aangepast worden. ,,Dat scenario is heel lastig door te slikken, merk ik in Ede. Daarom is het heel logisch als je op z'n minst weet hoe het eindplaatje eruit ziet, ook al kan dat met tijdelijke lage routes zijn."

Bruins beseft dat de kwestie sowieso een lastige is, omdat mensen geen goed idee hebben hoe het klinkt als een vliegtuig op 1800 of 2700 meter hoogte over Ede vliegt. ,,Ik heb al cartoons gezien waar vliegtuigen de dakpannen van de huizen stoten (glimlacht). Maar het probleem is dat je je het niet kunt voorstellen. De minister zegde toe dat ze zal proberen een 'belevingsvlucht' te organiseren. Dat wordt best een spannend experiment."

Wethouder Leon Meijer zegt dat hij merkt dat bij een groot deel van de Tweede Kamerleden intussen begrip is voor de consternatie in Ede en omgeving. ,,De signalen zijn aangekomen en de politici daar zijn behoorlijk kritisch op de minister over het proces en de informatie. Als je erachter komt dat de milieu effect rapportage (mer) niet klopt, dan heb je wel een aardige steek laten vallen. Dus moeten ze het vertrouwen terugwinnen. Ik ben vrij veel bij de debatten in Den Haag geweest, om in elk geval mijn gezicht te laten zien." Het geeft de Edese wethouder nu vertrouwen dat Bruins zegt het proces uit te leggen moet zijn.

Meijer wijst erop dat er met open vizier opnieuw naar de afspraken over het luchtruim boven Nederland gekeken moet worden. ,,Gelderland heeft al gezegd dat vliegtuigen vanaf Lelystad al op 1800 meter kunnen zitten als ze de polder verlaten. Daarna moeten ze verder stijgen en niet op die hoogte blijven zitten, want dan zouden ze onder het 'balkon' van vliegtuigen van Schiphol blijven. Maar als je ziet dat dit in Londen kan, waar nota bene vijf vliegvelden zijn, moet dat in ons land ook kunnen. Wij hebben het luchtruim wettelijk ingedeeld, maar daar moeten we dus maar eens goed naar kijken. Voor de herindeling heb je expertise nodig, maar dat kan gewoon."