• Ted Walker
  • Ted Walker

Frituurpan vat vlam in schuur Huygensstraat Ede

EDE De brandweer Ede-Stadspoort is woensdagavond uitgerukt naar de Huygensstraat in Ede. Aanleiding was een frituurpan die vlam had gevat. De brand ontstond even na 18.00 uur. De hevig geschrokken bewoners hadden toen nog niets door.

Ted Walker

 

,,Ik kwam er achter dat er brand in de schuur was doordat we geen stroom meer hadden in huis,'' vertelt mevrouw Basol. ,,Toen ik ging kijken bij de schuur zag ik een soort waas achter de deur. Daarom deed ik de deur open om te kijken wat er aan de hand was. Door de vuurzee die toen ontstond, kreeg ik de schrik van mijn leven.''

 

BLUSSEN MET WATER De heer des huizes kwam op aanroepen van zijn vrouw toegesneld, zag wat er aan de hand was en probeerde de brand met water te blussen. ,,Achteraf is dat niet handig geweest. Een vetbrand mag je niet blussen met water. De keuze om dit te doen ontstond uit paniek. Je wilt iets doen en voorkomen dat de schuur en die van de buren vlam vat. Gelukkig is alles goed afgelopen.'' 

 

ADVIES VAN DE BRANDWEER ,,Een vet- of oliebrand blussen met water veroorzaakt een explosie", zegt de brandweer op haar website. ,,Leg rustig een deksel op de pan of gebruik een blusdeken", is haar advies.