Ede is onvoldoende voorbereid op elektrisch rijden

EDE Ede is één van de gemeenten die met haar huidige netwerk van openbare laadpalen onvoldoende voorbereid op de vraag naar elektrisch rijden nu en in de nabije toekomst. Dat concludeert adviesbureau Over Morgen. Ede staat op plaats 124 van de 408 in de landelijke lijst.

Experts in Nederland zijn het erover eens dat de vraag naar elektrische auto's in Nederland onverminderd toeneemt. Het aantal elektrische auto's zal groeien naar 200.000 stuks in 2020, mits er in gemeenten tijdig over voldoende en adequate openbare laadinfrastructuur kan worden beschikt. Zowel binnen als buiten de Randstad zijn opmerkelijke verschillen te zien. Gemeenten als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam scoren hoog, doordat zij wel al enige tijd investeren in de uitbreiding van hun laadnetwerk.

HARD AAN HET WERK Met het onderzoek is in beeld gebracht welke gemeenten op dit moment goed dan wel slecht zijn voorbereid op de toekomstige vraag naar laadpalen in de openbare ruimte. ,,Ik rijd zelf ook elektrisch en verbaas mij regelmatig over het feit dat veel gemeenten dit nog onvoldoende op orde hebben. Soms staat er niet eens een laadpaal bij het eigen gemeentehuis. Een gemiste kans om invulling te geven aan duurzaamheidsambities", aldus onderzoeker Gijs van der Poel. ,,Met dit onderzoek wordt duidelijk welke gemeenten nog hard aan het werk moeten en welke buurten daarbij voorrang krijgen om in 2020 een dekkend laatnetwerk hebben.´´

GROTE OPGAVE Volgens Over Morgen ligt er voor Ede nog een grote opgave de komende jaren. Zeker gezien het proces om tot plaatsing over te kunnen gaan nog wel eens langer kan duren dan vooraf werd voorzien, leert ervaring uit de praktijk. Het onderzoek richtte zich op woonadressen die niet over een eigen parkeerplaats beschikken en dus zijn aangewezen op de openbare ruimte. Forenzen en bezoekers zijn hierin nog niet eens meegenomen.