• Archieffoto Coole Piet Diego

    Ted Walker

Coole Piet Diego doet geen concessies

EDE De discussie rond Zwarte Piet laaide de afgelopen weken weer flink op. Tijdens de intocht van Sinterklaas afgelopen zaterdag in Dokkum bleek dat tegenstanders van Zwarte Piet geenszins van plan zijn zich te verenigen met de traditie zoals deze in Nederland gevierd wordt. Bussen met demonstranten werden onderweg naar Dokkum klemgereden, waar de goedheiligman met zijn stoomboot aankwam. Edenaar Harold Verwoert, beter bekend als Coole Piet Diego, maakte het proces vanaf 2012 van dichtbij mee, en heeft er een duidelijke mening over.

Ted Walker

,,In 2001 startte ik bij de Nieuwe Club van Sinterklaas. Op dat moment, rond de eeuwwisseling, lag het Sinterklaasfeest bijna 'op z'n gat'. Steeds meer mensen sloegen het feest over en wisselden hun cadeaus uit tijdens Kerst. Naast de intocht en het Sinterklaasjournaal werd landelijk ook niet veel aandacht gegeven aan 5 december. Daar was dus heel veel ruimte voor verbetering. Een dagelijkse uitzending, grootste feesten in Ahoy en speelfilms zetten Sinterklaas weer op de kaart. Zwarte Pieten speelden daarin een grote rol. Ik was de muzikale Piet: Coole Piet. Dit waren echt de hoogtijdagen.''

VERBOD ,,Tot 2012. Ik herinner het me nog precies. Tijdens een optreden als Coole Piet was ik in Dordrecht. Tijdens het zingen kwam de politie in actie. Daar stond de eerste actievoerder te schreeuwen dat Zwarte Piet discriminerend was. Ik was echt oprecht verbaasd, dit kwam zo uit het niets voor mij. Maar daarmee begon het, het lontje was aangestoken en niet meer te doven. Sindsdien is er veel gebeurd. Het Sinterklaasfeest is op de immateriële erfgoedlijst geplaatst en we hebben de stichting Sint en Pietengilde opgericht. Hiermee zijn we onder andere aangehaakt bij de rechtszaak tegen toenmalig burgemeester Van der Laan van Amsterdam. Hij moest zich verantwoorden voor het verlenen van de vergunning voor de intocht van Sinterklaas. Gelukkig werd de uitspraak van de rechter nietig verklaard, anders waren intochten in heel Nederland verboden geworden.''

ROETVEEGPIET ,,Met dit Pietengilde hebben we regelmatig en intensief gesproken met de tegenstanders van Zwarte Piet. De hele geschiedenis en alle uitingsvormen zijn onder de loep genomen en ik kan oprecht zeggen dat er geen enkele vorm van racisme ten grondslag ligt aan Zwarte Piet. Het is geen raciaal karikatuur en er is geen enkel bewijs, geen juridische of politieke uitspraak, die onderbouwt dat Zwarte Piet een racistische karikatuur is. Maar dat maakt voor de tegenstanders niet uit. Het gaat ze in principe ook niet om Zwarte Piet of het Sinterklaasfeest. Zij hebben met deze discussie een platform gevonden om hun zaak te bepleiten. Ze willen aandacht voor het koloniale slavenverleden. Dat is prima, maar zij hebben nu een onschuldig kinderfeest gekaapt om aandacht te krijgen. En daar werk ik niet aan mee. Kinderen zijn hier het slachtoffer van. En daarom doe ik ook geen enkele concessie. Geen Stroopwafelpiet, Roetveegpiet of Regenboogpiet. Dit zijn voor mij niet-Pieten. En met elke concessie die je hierin doet, geef je eigenlijk toe dat je iets fout hebt gedaan. En dat hebben we niet. Sinterklaas is een onschuldig feest en is voor iedereen die het wil vieren. Wil je het niet? Prima, dan vier je het toch niet.''

DREIGBRIEVEN ,,De tegenstanders van Zwarte Piet gaan niet stoppen. Zij blijven haatmails en dreigbrieven sturen naar winkeliers en intochtcomités. Velen van hen zwichten helaas omdat ze niet anders kunnen. Ik zie ook veel Pietvertolkers die hun pak niet meer aantrekken, omdat ze bang zijn voor racist uitgemaakt te worden. Dat vind ik heel erg. Elke Piet die zijn pak niet meer aantrekt, is een gemis. Maar ik heb er vertrouwen in dat het Sinterklaasfeest niet verdwijnt. Het zit te diep in ons geworteld. In de tijd van de Reformatie mocht Sinterklaas niet meer, omdat hij een katholiek was. Hij verdween uit de openbaarheid, maar bleef in de huiskamers. En zo is het nu ook met Zwarte Piet. Hij verdwijnt dan wel uit winkelruiten en uit het straatbeeld, maar hij blijft in de huiskamers en in de harten van mensen die houden van deze traditie. En natuurlijk in de harten van kinderen. Dat is het mooie van een traditie. Mensen zijn vrij om het te beleven zoals ze het zelf willen.''