• Foto: Henny Jansen/BDU

Connexxion: 'Uitspraken NS over Valleilijn hypocriet'

EDE De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen meedingen naar de exploitatie van regionale spoorlijnen, waaronder de Valleilijn. Dat liet president-directeur Roger van Boxtel van de NS zaterdag in een interview in de Volkskrant weten. Hij is al bij provinciale bestuurders langs geweest om dat duidelijk te maken. Connexxion, de huidige vervoerder, verbaast zich over deze uitspraken. ,,Ronduit hypocriet, dit'', zegt manager Coen Storm.

Wouter van Dijk

Als eerste heeft Van Boxtel zijn oog laten vallen op de trajecten Amersfoort-Barneveld- Ede/Wageningen en Dordrecht-Geldermalsen, waarvan de vervoersconcessies de komende jaren aflopen. Vervoerder Connexxion nam het treinvervoer op de ´Kippenlijn´ in 2006 over van de NS. Na een stroeve start is de Valleilijn uitgegroeid tot een veel gebruikte verbinding. De frequentie van het aantal treinen werd opgeschroefd en het dienstrooster uitgebreid in de vroege ochtend en het begin van de nacht. Er kwam nieuw materieel op de rails en na verloop van tijd kwamen er twee stations op de lijn bij: Hoevelaken (2012) en Barneveld Zuid (2015). Vanaf 2021 ligt de concessie voor het vervoer weer open. Naar verwachting opent de provincie Gelderland volgend jaar de aanbesteding. Connexxion zal zich weer melden

als mogelijke vervoerder, maar de NS dus ook.

NIET RENDABEL Ronduit hypocriet, noemt Storm de uitspraken van Van Boxtel. ,,Want het was juist de NS die in 2006 de stekker uit de Kippenlijn trok door feitelijk het slechtste deel uit deze lijn, tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, ertussenuit te knippen, met overstaptijden voor de reizigers tot gevolg. Daarvóór liep de verbinding door naar zowel Arnhem als Utrecht. Als de provincie Gelderland niet in opstand was gekomen, was het destijds misschien zelfs helemaal einde verhaal geweest voor dit spoordeel. Volgens de NS was het spoor tussen Ede en Amersfoort niet rendabel en was er geen toekomstperspectief.''

OUDE SCHOENEN Connexxion pakte de handschoen op en besloot zich volgens hem ervoor in te zetten om de lijn te verbeteren. ,,Door direct de frequentie te verdubbelen, het dienstrooster aan te passen en nieuwe treinstellen aan te kopen. We hebben de afgelopen elf jaar veel risico genomen en miljoenen geïnvesteerd, met een positief resultaat.'' Dat laatste ziet Storm vooral terug in de reizigersgroei. ,,Toen we in 2006 begonnen, bedienden we dagelijks 5.500 reizigers, nu zijn het er dagelijks bijna 10.000. De NS ziet dit succes ook en wil dus nu blijkbaar de lijn terug. Het bedrijf dankte in 2006 oude schoenen af, maar wil ze nu, sinds ze flink zijn opgelapt, wel weer aantrekken.''

ARNHEM EN UTRECHT Extra zuur is het volgens Storm dat de NS wel een kans maakt. ,,Al ligt dat dan ook aan het wensenpakket van de provincie. De NS kan bepaalde zaken voordeliger regelen. Als je twee nieuwe treinstellen bestelt kun je minder korting bedingen, dan wanneer je er zestig bestelt, bijvoorbeeld. Daar komt bij dat wij al tien jaar de wens uiten om de Valleilijn weer door te trekken tot Arnhem en Utrecht, maar dat bij de NS niet voor elkaar krijgen. Zou deze partij de Valleilijn straks overnemen, dan worden die lijnen alsnog direct weer verbonden.''

Connexxion zal volgens Storm vechten voor behoud van het vervoer. ,,Wellicht dat waardering voor onze inzet een belangrijke rol speelt in de concessie.'' Deze maand zet de vervoerder twee nieuwe treinstellen in op de lijn, waardoor het aantal op zeven stuks komt. ,,We hebben straks meer slagkracht om treinstellen te koppelen, zodat we drukte in de spits beter het hoofd kunnen bieden.''