• Foto ter illustratie.

    Robin van Lonkhuijsen
  • Ton van Erp

Bijna-botsing tussen F16 en sportvliegtuig boven Lunteren

LUNTEREN In het luchtruim boven Lunteren, Barneveld, Kootwijkerbroek en Otterlo heeft op woensdag 9 mei een bijna-botsing plaatsgevonden tussen een F16 van de Belgische Luchtmacht en een ultralight sportvliegtuig. Ton van Erp uit Lunteren zag het gebeuren en nam contact op met de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De inspectie bevestigt dat de toestellen slechts 60 tot 100 meter van elkaar verwijderd waren. ,,Dit is ver onder de minimale afstand van 300 meter", liet de inspectie maandagavond in een reactie aan Van Erp weten.

De F16 steeg volgens de inspectie woensdag 9 mei om 11.38 uur op vanaf vliegbasis Kleine-Brogel in België. Het andere toestel, een Sirius LT-3000 sportvliegtuig, ging om 10.53 uur de lucht in vanaf vliegbasis Deelen. Tussen 10.58 en 12.11 uur draaide het sportvliegtuig rondjes boven het gebied tussen Lunteren, Barneveld, Kootwijkerbroek en Otterlo. Om 11.50 uur die dag ging het bijna mis. De F16 vloog over hetzelfde gebied en het sportvliegtuig kwam parallel aan de vliegroute van de F16, die op dat moment volgens de inspectie op ongeveer 500 meter hoogte vloog. De afstand tussen de twee toestellen nam af tot slechts 60 tot 100 meter. 

BOTSING Voor een echte botsing was volgens getuige Van Erp maar weinig nodig geweest. ,,Gelet op de koers van beide toestellen had er een botsing kunnen plaatsvinden wanneer de piloot van het sportvliegtuigje zijn koers in westelijke richting enkele seconden eerder had ingezet, of de F16 een fractie langzamer had gevlogen", zo vertelt de Lunteraan.

TURBULENTIE Wat Van Erp ook verbaasde, was de daaropvolgende actie van de piloot van het sportvliegtuig. ,,Na het passeren van de F16 verlegde de piloot van het sportvliegtuig zijn koers achter de F16 aan. Door de snelheid en de massa van de F16 kan er achter die straaljager een enorme luchtturbulentie ontstaan. Die turbulentie had dit lichte toestelletje makkelijk in de problemen kunnen brengen, zeker gelet op de geringe vlieghoogte."

GEEN REACTIE Op de opnames van de radiotelefonie is volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport te horen dat de F16 om 11.44 uur een waarschuwing van de militaire luchtverkeersleider kreeg. De melding hield in dat er 'klein' verkeer in de buurt was. ,,Hier werd door de F16 echter niet op gereageerd. De inspectie heeft van de F16 daarna ook geen uitwijkmanoeuvre (verandering in hoogte of koers) waargenomen."

De inspectie laat weten dat ze voor dit incident contact opneemt met de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) en met de piloot van het sportvliegtuigje.