Routes

'Te land, ter zee en in de lucht', dat kolderieke tv-programma moeten we nog eens naar Ede halen. Lachen gieren brullen!

Nee, niet eens nodig, want wij hebben in onze gemeente genoeg aan onze eigen humor. Niet op zee, maar 'te land en in de lucht' kunnen we onze lol op! Te land in Lunteren en in de lucht zo ongeveer over de hele gemeente.

In Lunteren zijn de inwoners vanaf de herinrichting van de Dorpsstraat eigenlijk al ontevreden over de omslachtige verkeerscirculatie rondom het dorpshart. Na een kort experiment bleek een stukje Julianastraat met tweerichtingsverkeer een bottleneck, omdat zo onveilige situaties ontstonden. Nú is het idee om deze straat én de Hertenlaan helemaal éénrichtingsverkeer te maken, zij het in tegenovergestelde richtingen.

Ik voorspel twee dingen: deze wegen worden aanzienlijk drukker en de aanwonende Lunteranen gaan protesteren. Aangezien ik zelf voor mijn werk vaak van Barneveld naar Ede moet rijden, weet ik nu al dat ik dan voor de Julianastraat ga kiezen en niet meer de Westzoom (randweg) pak, zodat ik de hobbelige Bisschopweg kan omzeilen. Bij de omgekeerde route van Ede naar Barneveld is de Hertenlaan vermoedelijk net een brug te ver voor doorgaand verkeer.

Op hoger niveau valt het niet mee om de routes in het luchtruim één-twee-drie te wijzigen. Dat liet minister Cora van Nieuwenhuizen ons maandag duidelijk weten. Daarom hangt de dreiging nog steeds in de lucht dat Ede vanaf april 2019 te maken krijgt met laagoverkomende vliegtuigen die opstijgen en dalen bij het nieuwe Airport Lelystad. Misschien is éénrichtingsverkeer in dit geval ook een oplossing? Maar ja, als dan toch om de vijf minuten zo'n joekel over ons hoofd davert richting Costa del Sol zit je nóg met de gebakken peren.

Het valt dus niet mee om alles in goede banen te leiden. Maar misschien moeten we ons maar gelukkig prijzen dat Ede niks te maken heeft met de variant 'in de grond'. Want als je nu in Groningen woont, ben je nog verder van huis!

 

Freek Wolff